۳۴ هزار رأس دام علیه بیماری‌های مختلف دامی در فراهان ایمن‌سازی شدند

رئیس شبکه دامپزشکی فراهان گفت: از ابتدای امسال ۹ هزار رأس دام سنگین و ۲۵ هزار رأس دام سبک علیه بیماری‌های مختلف دامی و مشترک بین انسان و دام با هدف حفظ و ارتقای سلامت ایمن‌سازی شدند.

 جواد مهرعلی؛ رئیس شبکه دامپزشکی فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر، از ایمن‌سازی ۳۳۰ هزار نوبت سر دام در فراهان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال ۹ هزار رأس دام سنگین و ۲۵ هزار رأس دام سبک علیه بیماری‌های مختلف دامی و مشترک بین انسان و دام با هدف حفظ و ارتقای سلامت ایمن سازی شدند.

وی با اشاره به اجرای مرحله بهاره طرح واکسیناسیون طیور بومی شهرستان فراهان علیه بیماری نیوکاسل افزود: این طرح با همکاری دهیاری‌ها برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در سطح روستاهای شهرستان اجرا می‌شود.

مهرعلی اظهار کرد: اجرای مرحله بهاره طرح واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه بیماری بروسلوز و طاعون نشخوار کنندگان کوچک در کانون این بیماری‌ها در شهرستان در دستور کار است.

رئیس شبکه دامپزشکی فراهان گفت: سال گذشته ۳۱۵ هزار و ۵۳۳ نوبت سر دام در این شهرستان علیه بیماری‌های مختلف دامی و مشترک بین انسان و دام ایمن سازی شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: همچنین در سال گذشته ۲۸۰ مورد تست سل و بروسلوز و ۴۵ تست مشمشه نیز در راستای شیوع احتمالی این بیماری‌ها در شهرستان انجام شد.

مهرعلی افزود: در جریان پایش و مراقبت دام‌های شهرستان فراهان ۲ راس دام آلوده، علیه این بیماری‌ها شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

رئیس شبکه دامپزشکی فراهان اظهارکرد: ۴۷۵ مورد پایش فعال و غیر فعال و ۳۵۹ مورد نمونه‌برداری سال ۹۸ از واحدهای پرورش طیور صنعتی، روستایی و محیط زیست انجام شد که موردی از بیماری‌های واگیردار در این اقدامات مشاهده نشده‌است.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌ واکسیناسیون دام‌، پایش و مراقبت بیماری‌های واگیردار از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل از برنامه‌های اولویت دار شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان است.

رئیس شبکه دامپزشکی فراهان بیان کرد: دامداران با رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای و واکسینه کردن به‌موقع دام‌ها از شیوع احتمالی بیماری‌های دام و طیور در واحدهای خود پیشگیری کنند.

وی گفت: جلوگیری حمل و نقل غیر مجاز دام در مبادی ورودی و خروجی فراهان با هماهنگی نیروی انتظامی و مراجع قضایی را از دیگر برنامه‌های شبکه دامپزشکی این شهرستان است و با اجرای این طرح یک مورد پرونده حمل و نقل غیر مجاز دام امسال تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شد.

مهرعلی خاطر نشان کرد: بازرسی از مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی از برنامه‌های اولویت ‌دار شبکه دامپزشکی شهرستان در راستای بهبود بهداشت مواد غذایی در فراهان است و بر این اساس در ایام سپری شده امسال ۲ پرونده با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =