جزئیات دستگیری و مبادله جاسوس انگلیس در ایران/ آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلاری منابع ایران و آزادی نازنین زاغری در یک بازه زمانی مشترک

سرشبکه جاسوسی که در پوشش خبرنگار برای انگلستان در ایران مشغول به فعالیت بود، بعد از دستگیری به مدت ۶ سال در زندان ایران به سر برد که با پایان دوره محکومیت ۶ ساله اش، همزمان با آزادسازی 530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران، با یک ایرانی مبادله شد و به تیم انگلیسی تحویل داده شد.

به گزارش فراهان خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «نازنین زاغری» سرشبکه جاسوسی که بنا به اذعان نخست‌وزیر انگلیس در پوشش خبرنگار برای انگلستان در ایران مشغول به فعالیت بود، بعد از دستگیری توسط نهادهای امنیتی کشورمان، به مدت ۶ سال در زندان به سر برد که با پایان دوره محکومیت ۶ ساله اش، همزمان با آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران، با یک ایرانی مبادله شد و به تیم انگلیسی تحویل داده شد و با یک هواپیمای عُمّانی به سمت انگلستان پرواز کرد.

وزیر خارجه انگلیس امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور بدهی خود در رابطه با تجهیزات نظامی را به ایران پرداخت کرده و همچنین آزادی «نازنین زاغری» را مورد تایید قرار داد.

 وی اعلام کرد: به موازات آن (آزادی دو جاسوس زندانی در ایران)، همانطور که گفته بودیم، بدهی IMS (خدمات نظامی بین‌المللی) را نیز تسویه کرده‌ایم.

دستگیری مهمترین مهره جاسوسی انگلیس در ایران

 نازنین زاغری مهم‌ترین مهره انگلیس بوده است که ۱۵ پرونده mI6 را همزمان پیگیری می‌کرده است. دولت انگلیس حاضرشده است برای این فرد (مبلغ احتمالی ۵۳۰ میلیون پوند، معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان) پرداخت کند.کار این سر شبکه جاسوسی آموزش جاسوس بوده است، لذا در پی دستگیری این فرد چندین شبکه جاسوسی متلاشی‌شده و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس در جاسوسی در دیگر کشورها در اختیار ایران قرارگرفته است. تیم همکار و زیر نظر نازنین زاغری در تحمیل تحریم‌ها به ایران نقش اساسی داشته‌اند و این تیم متلاشی‌شده و آسیب جدی دیده است لذا دستگیری نازنین زاغری موجب شد شناسایی و اعمال تحریم‌های جدید برای ایران  با وقفه مواجه شود.

 ایران این فرد را پس از تخلیه اطلاعاتی و زمانی که به مهره سوخته مبدل شد آزاد کرد، این نشان‌دهنده اقتدار ایران است؛ هرچند که انگلیس از زمان دستگیری این فرد درخواست مبادله داشته است اما ایران‌زمین بازی و نحوه برگشت نازنین زاغری را مشخص کرده است که قدرت دیپلماسی ایران را نشان می‌دهد و  اینکه مانند دولت سابق برگشت جاسوسان به مذاکرات گره نخورده است، نشان از اقتدار دیپلماسی دولت سیزدهم است.
وی فردی دو تابعیتی است که از طریق بم با شرکت ژاپنی آشنا و سپس به انگلیس می‌رود. از سال ۸۲ شروع به فعالیت کرده و در سال ۸۷ جزو گروه‌های راه‌انداز بی‌بی‌سی فارسی بوده است. مهم‌ترین کارکرد او در منطقه آموزش جاسوس بوده و در انقلاب‌های رنگین کشورها نقش پررنگی دارد و در زمان تحولات بیداری اسلامی در منطقه بسیار نفوذ داشته است.

وی رابطه بسیار نزدیکی با وزارت امور خارجه انگلیس و پارلمان این کشور دارد و درزمانی که ایران بوده است در روزنامه شرق و همشهری فعالیت داشته است و به محمود عنایت بسیار نزدیک است و نفوذ زیادی بر روی شبکه بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال دارد.

دستگیری نازنین زاغری باعث متلاشی شدن بزرگترین شبکه جاسوسی در ایران شد

جعفر راستی نماینده مردم شبستر در مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا درباره پرونده نازنین زاغری «سر شبکه جاسوسی انگلیس» اظهار داشت: دستگیری این جاسوس انگلیس در کشورمان که مشغول آموزش جاسوسان بوده است باعث متلاشی شدن چندین شبکه جاسوسی و بدست آوردن اسناد مهمی در کشورمان شد.

وی ادامه داد: طبق گفته وزیر امور خارجه کشورمان، بیش از ۳۹۰ میلیون پوند از قبل از پیروزی انقلاب در خصوص برخی خریدهای دفاعی از انگلیس مطالبه داشتیم و  چهار ماه گذشته تماس‌های خیلی فشرده‌ای بین ایران  و  وزیر خارجه انگلیس انجام شد و هدف این بود که این مطالبات زنده شود.

راستی خاطر نشان کرد: از نظر زمانی، روزهای آزادی و تبادل این جاسوس و همچنین واریز بدهی انگلیس به ایران به هم نزدیک بود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: دستگیری این جاسوسان در کشورمان نشان دهنده این است که دشمن از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به کشورمان دریغ نمی کند و از سوی دیگر، نهادهای امنیتی کشورمان هم با احتیاط، تحرکات دشمن را رصد می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − پنج =