اعلام آمادگی اوکراین برای بی طرفی و عدم الحاق به ناتو

سی و سومین روز از عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین با تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل تنش میان مسکو و کی یف همراه بود.

به گزارش فراهان خبر؛ سی و سومین روز از عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین با تمرکز بیشتر مسکو بر مناطق شرقی این کشور که دارای اکثریت روس زبان است همراه بود. 

کشورهای غربی به سردمداری آمریکا بار دیگر از تلاش های خود برای اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه خبر دادند. با این حال، این تحریم ها تاکنون شامل بخش نفت و گاز روسیه به عنوان اصلی ترین منبع درآمدهای مسکو نشده است. مقامات غربی از آن بیم دارند که تحریم بخش انرژی روسیه باعث ایجاد تورم اقتصادی سنگین و افزایش هزینه های زندگی برای مردم شود. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بار دیگر از کشورهای غربی خواست کشورش را به تسلیحات سنگین همچون موشک، تانک، و جنگنده مجهز کنند. با این وجود، اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با رد پیشنهاد اوکراین تنها به این کشور تسلیحات سبک تر مانند موشک های ضدتانک ارسال کرده اند. ادعای اوکراین درباره هک کردن اطلاعات شرکت تلویزیون و رادیو روسیه

خبرگزاری اوکراین مدعی شد: هکر‌های مرتبط با گروه «انونموس» اطلاعات شرکت تلویزیون و رادیو روسیه را هک کردند. این گروه هکری اطلاعات بسیاری به دست آورده و قول می‌دهد به زودی آن را منتشر کنند.۵۶ دقیقه پیش

اطلاعات انگلیس گزارش داد: هیچ تغییر محسوسی در وضع نیرو‌های روسی طی ۲۴ ساعت گذشته رخ نداده است. نیرو‌های روسیه کنترل بیشتر مناطق در جنوب اوکراین را به دست گرفته اند و درگیری‌ها در ماریوپول ادامه دارد.۱ ساعت پیشچاووش اوغلو: مذاکرات روسیه و اوکراین در ترکیه برگزار خواهد شد

وزیر امور خارجه ترکیه در پیامی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: با تلاش‌های رئیس جمهور ترکیه، مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین در ترکیه برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه، مولود چاووش اوغلو افزود: ما مسئولیتی را که اعتماد دو طرف به ترکیه بر دوش ما گذاشته است به خوبی درک می‌کنیم.

او ابراز امیدواری کرد: این مذاکرات به برقراری آتش بس پایدار و دستیابی به صلح منجر شود.۱ ساعت پیش زلنسکی: ورود روسیه به شهرهای اوکراین موقتی است

به گزارش شبکه تلویزونی الجزیره مباشر، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنانی درباره تازه‌ترین تحولات کشورش گفت: من از تعداد کسانی که برای حمایت از اوکراین به خیابان‌ها آمدند، شگفت زده شدم. من به ارتباط با پارلمان‌های جهانی ادامه می‌دهیم و هیچ کسی نمی‌تواند مطالبات ما را پنهان کند و هفته جاری دیدار‌های جدیدی برگزار خواهم کرد.

وی افزود: اگر نیرو‌های روسیه وارد برخی شهر‌های اوکراین شده اند، این مسئله موقتی است و به زودی از آن خارج خواهند شد. نیرو‌های مسلح اوکراین به دفاع از خاک کشورمان ادامه خواهند داد.

زلنسکی تصریح کرد: ما دور جدید مذاکرات را پیش رو داریم و اولویت، حفظ حاکمیت اوکراین و گرفتن ضمانت‌های امنیتی کارساز و مؤثر برای کشورمان است. ما همچنین برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه تلاش می‌کنیم.۲ ساعت پیشیک دقیقه سکوت به خاطر اوکراین در مراسم توزیع جوایز اسکاربه گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرگزاری فرانسه، شرکت کنندگان در مراسم اهدای جوایز اسکار یک دقیقه به خاطر اوکراین سکوت کردند.۲ ساعت پیششهردار ماریوپل از تسلط نیروهای اوکراینی بر این بندر خبر داد

شهردار شهر بندری ماریپول اوکراین گفت نیروهای اوکراینی کنترل شهر را با وجود خروج بیش از نیمی از جمعیت آن در دست دارند و نیروهای روسی در حال پیشروی به سمت مرکز این بندر هستند.

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل در مصاحبه با رسانه های این کشور گفت: نیروهای روسی در ابتدای حمله خود به ماریوپل تمامی زیرساختهای برقی و منابع آبی آن را از بین برده اند. امروز شهر ماریوپل همچنان یک شهر اوکراینی است و نیروهای ما تمام قوای خود را به کار گرفته اند تا این وضعیت را حفظ کنند.۳ ساعت پیشزلنسکی: روسیه می خواهد اوکراین را مانند کره شمالی و کره جنوبی نقسیم کند

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی خطاب به مردم کشورش گفت: اولویت اوکراین این هفته در گفتگوها با روسیه در ترکیه تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خواهد بود.

وی در ادامه این سخنرانی شبانه افزود: ما حاضر به گفتگوی رو در رو برای استقرار صلح در کشورمان هستیم ولی اولویت ما نظر مردم اوکراین است.
زلنسکی مدعی شد که روسیه به دنبال تقسیم اوکراین به دو قسمت همانند کره شمالی و کره جنوبی است.۳ ساعت پیشصدراعظم آلمان: به دنبال خرید سیستم دفاع موشکی برای مقابله با روسیه هستیم

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان روز گذشته گفت برلین برای آمادگی در برابر حملات نظامی احتمالی روسیه و به منظور دفاع از خود به دنبال خرید سیستم دفاع موشکی است.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است سیستم دفاعی مانند گنبد آهنین اسرائیل را خریداری کند گفت: این مطمئناً یکی از موضوعاتی است که ما در مورد آن بحث و گفتگو می کنیم و برای توجیه آن دلایلی خوبی هم داریم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما نباید فراموش کنیم که همسایه ای داریم که آماده استفاده از خشونت برای تامین منافع خود است.۳ ساعت پیشنیروهای روسی شهر اسلاووتیچ اوکراین را ترک کردند

شهردار شهر اسلاووتیچ اوکراین می گوید نیروهای روسی این شهر را که محل استقرار کارگران نیروهای هسته ای چرنوبیل بوده است ترک کرده اند.

روز شنبه همچنین فرماندار این منطقه گفت نیروهای روسی کنترل این شهر را در خارج از منطقه ممنوعه در اطراف چرنوبیل به دست گرفته اند.

کارکنان اوکراینی نیروگاه هسته ای چرنوبیل پس از تسلط روسها به این نیروگاه در این منطقه مستقر شده اند.۴ ساعت پیشکاهش بهای نفت خام در بازار جهانی

بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با ۲.۳ درصد کاهش به ۱۱۷ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با همین میزان کاهش، ۱۱۱ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

گرچه به دلیل شدت یافتن همه گیری کرونا در چین و اعمال قرنطینه عمومی در این کشور بهای طلای سیاه به طور موقت کاهش یافت اما تحلیلگران پیش بینی می‌کنند با توجه به شرایط سیاسی جهان و نیز ادامه تنش‌های موجود میان روسیه و اوکراین روند افزایشی بهای نفت خام در بازار‌های جهانی همچنان صعودی خواهد بود.۴ ساعت پیشانگلیس: روسیه در حال محاصره سواحل مجاور اوکراین در دریای سیاه است

سازمان اطلاعات انگلیس مدعی شد روسیه در حال محاصره سواحل دریای سیاه در مجاورت اوکراین است و عملاً این کشور را از تجارت دریایی بین المللی منزوی کرده است.

روسیه هنوز در مقابل این ادعای انگیسی ها واکنشی نشان نداده است ولی می گوید نیروهای دریایی روسیه به حملات موشکی پراکنده خود علیه اهداف مختلف در سراسر اوکراین ادامه می دهد.۵ ساعت پیشدرخواست اردوغان برای استقرار صلح در اوکراین

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواستار پایان عملیات نظامی این کشور در اوکراین و استقرار صلح در این منطقه شد. 

دو طرف طی این تماس تلفنی موافقت خود را با انجام دور بعدی مذاکرات میان هیئت روسی – اوکراینی در استانبول اعلام کردند. ۵ ساعت پیشفرانسه از ورود بیش از ۳ هزار پناهجوی اوکراینی به کشورش خبر داد

امانوئل وارگون، وزیر مسکن فرانسه گفت از ابتدای آغاز درگیری های نظامی در اوکراین بیش از ۳۰ هزار پناهجو از این کشور وارد مناطق مختلف فرانسه شده اند.

وارگون در ادامه افزود: هدف ما این است بتوانیم حدود ۱۰۰ هزار پناهجو را در کشورمان اسکان دهیم.

برآوردهای اولیه حاکی از آواره شدن بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار اوکراینی از کشور و گسیل آنها به کشورهای همسایه به ویژه لهستان است. کشورهای اروپایی تلاش دارند بخشی از این مهاجران را در خاک خود اسکان دهند. ایالات متحده آمریکا نیز پیش تر از اسکان بیش از یکصدهزار پناهجوی اوکراینی در خاک خود خبر داده بود. ۶ ساعت پیشبایدن: آمریکا از تغییر رژیم در مسکو حمایت نمی کند

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا یک روز پس از آن که گفته بود ولادیمیر پوتین نمی تواند بر مسند قدرت بماند، اعلام کرد: واشنگتن از تغییر رژیم در روسیه حمایت نمی کند.

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که آیا واشنگتن می خواهد پوتین برکنار شود و خواستار تغییر رژیم در روسیه است، گفت: خیر. این خواسته ما نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ادامه صحبت های بایدن در روز یکشنبه گفت: منظور رییس جمهور این بوده که پوتین نمی تواند اختیار جنگ یا تجاوز نظامی به اوکراین را داشته باشد.۶ ساعت پیشکشته شدن ۱۰ هزار نظامی روس در جنگ اوکراین

شبکه الجزیره اعلام کرد: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان مدعی شد طی سی و سه روزی که از جنگ اوکراین می گذرد دستکم ۱۰ هزار نظامی روسی در این جنگ کشته شده اند. 

پیش تر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز مدعی کشته شدن ۱۵ هزار نظامی روس در این جنگ شده بود. با این حال، روسیه شمار تلفات نظامی خود را بسیار کمتر از ۲ هزار تن اعلام کرده است. ۷ ساعت پیشمدودف: دوره هژمونی آمریکا به پایان رسیده است

دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه و رئیس جمهور سابق این کشور در گفتگویی اختصاصی با شبکه خبری آر تی تاکید کرد جهان دو قطبی به پایان رسیده است و آمریکا دیگر حاکم جهان نیست و کل جهان، بستانکار آمریکا است.

وی خاطر همچنین نشان کرد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان نظم دو قطبی جهان براساس تقابل ناتو و پیمان ورشو، آمریکا خود را برنده ماجرا و تنها ذینفع فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دانست. در شرایطی که اتحاد جماهیر شوروی در واقع به دلیل فعالیت‌های ناتو از هم نپاشید بلکه دلایل داخلی در این امر دخیل بودند؛ و به همین خاطر است که آن‌ها این طور رفتار کردند: آن‌ها معتقدند که نمی‌توان آن‌ها را به پای میز محاکمه کشاند، اما آن‌ها حق دارند همه را قضاوت کنند و تصمیم گیرندگان نهایی هستند و حق دارند هر کاری که دلشان می‌خواهد، انجام بدهند.

مدودف افزود: چند عامل هم باعث چنین رفتاری می‌شود؛ اول اینکه، آمریکا از نظر اقتصادی کشوری بسیار قدرتمند است. نکته دوم اینکه با نگرشی انتقام جویانه دلار چاپ می‌کند و به همین خاطر بدهی داخلی اش همین طور بیشتر و بیشتر می‌شود. در حقیقت، کل جهان، بستانکار آمریکا است. ممکن است کل جهان از نظر اقتصادی به دردسر بیفتد و دچار بحران شود و در همان زمان آمریکایی‌ها سرگرم چاپ دلار باشند. به همین خاطر است که آن‌ها اکنون از این نظر هم احساس می‌کنند که اصلاً مجازات نشده اند. درست به همان دلیلی که اقدامات آمریکا در افغانستان، عراق و ویتنام در چند دهه گذشته، هیچ وقت از نظر حقوقی از سوی جامعه بین المللی زیر ذره بین نرفته است. با وجود این، در زمان جنگ ویتنام، اتحاد جماهیر شوروی هنوز زنده بود و در قالب‌های چندگانه بحث‌های فشرده‌ای درباره این موضوع به راه می‌انداخت. همان طور که می‌دانید، اتحاد جماهیر شوروی آن زمان به ویتنام کمک می‌کرد. آمریکا مدت‌ها چنین سیاستی را دنبال کرد. همه هم می‌دانیم که ماجرا چطور به پایان رسید. این نکته را هم بگویم که ویتنام هزاران کیلومتر از آمریکا فاصله دارد. این واقعیتی است که افراد کمی، حتی در این کشور، آن را به خاطر می‌آورند، چون مدت زمان بسیاری از آن گذشته است، اما دوستان ویتنامی ام به من گفتند که دخالت آمریکا در ویتنام در طول دهه شصت میلادی باعث کشته شدن بیش از یک میلیون ویتنامی شد.۸ ساعت پیششهردار لندن رفتار دولت انگلیس با پناهجویان اوکراینی را شرم آور دانست

صادق خان، شهردار لندن اقدامات دولت انگلیس را در قبال آوارگان جنگ اوکراین در مقایسه با دیگر کشور‌های اروپایی شرم آور دانست و تسهیل پذیرش آنان را خواستار شد.

شهردار پایتخت انگلیس که از حزب مخالف دولت انگلیس است گفت: دولت باید «خیلی بیشتر» به پناهجویان اوکراینی کمک کند.

وی که برای حمایت از مردم اوکراین به جمع راهپیمایان حامی اوکراینی‌ها در لندن پیوسته بود، اما نگفت شهرداری پایتخت برای پناهجویان اوکراینی چه تسهیلات و کمک‌هایی در نظر گرفته است یا خواهد کرد. البته شهردار لندن از ساکنان پایتخت خواست درب خانه‌های خود را به روی اوارگان جنگ اوکراین که موفق به حضور در این کشور می‌شوند باز کنند.

شماری از اوکراینی‌های مقیم انگلیس نیز با انتقاد از رویکرد دولت انگلیس در رد درخواست رئیس جمهور اوکراین در اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور و همچنین پذیرش کم شمار پناهجویان اوکراینی تغییر رویکرد دولت انگلیس را در این باره خواستار شدند.۸ ساعت پیشاعلام آمادگی اوکراین برای اعلام بی طرفی و عدم الحاق به ناتو

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که پیش تر خواستار الحاق به ناتو و دایره کشورهای غربی بود پس از عملیات ارتش روسیه در خاک این کشور اعلام کرد حاضر است در روند صلح با مسکو از خواسته های خود عقب نشینی کرده و به کشوری بی طرف در تقابل میان غرب و روسیه تبدیل شود. 

زلنسکی در یک پیام ویدیویی گفت: ما حاضر به چنین توافق صلحی هستیم به شرطی که این توافق از سوی طرف های ثالث تضمین شود. ما برای تضمین های امنیتی و بی طرفی، و نیز غیرهسته ای ماندن کشور آمادگی داریم. 

پیش تر جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی گسترش ناتو به مرزهای روسیه و تلاش اوکراین برای پیوستن به این سازمان را اصلی ترین دلیل بروز جنگ این کشور عنوان کرده بود. قدرت های بزرگ به مرزهای خود حساسیت داشته و حاضر به پذیرش استقرار نظامیان دیگر کشورهای در کشورهای هم مرز خود نیستند. ۸ ساعت پیش

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 2 =