انقلاب اسلامی به زن مسلمان ایرانی هویت بخشید/ ارتقاء شاخص‌های مرتبط با فعالیت اجتماعی زنان

یکی از دستاورد‌های شگرف انقلاب اسلامی، هویت بخشی به زن مسلمان ایرانی است؛ امری که موجبات ترقی و تعالی زنان در طول چهار دهه گذشته را فراهم آورد.

به گزارش دیار آفتاب؛ بعد از پیروزی انقلاب هجمه‌ها در قالب ژست دلسوزی برای آزادی زنان آغاز شد که در سال‌های اخیر باوجود ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی این هجمه‌ها اوج گرفت. چه‌بسا عده‌ای هم تحت تأثیر این فضاسازی‌ها قرارگرفته باشند و به تصور اینکه جایگاه زنان در چهار دهه گذشته مورد بی‌مهری و تسامح قرارگرفته، مدعی حقوق زنان و نگران جایگاه، مقام و منزلت زن ایرانی هستند.

بی‌شک انقلاب اسلامی تحولی اساسی و ژرف در وضعیت زنان جامعه ایران به وجود آورد و جایگاه و منزلت واقعی آنان را اعتلا بخشید و دامنه مشارکت آنان را نیز گسترش داد، نقشی که در هیچ دوره‌ای از تاریخ چنین پررنگ و واضح نبوده است. در رژیم پهلوی اگرچه به‌صورت ظاهری یک سری آزادی‌ها و حتی مشارکت‌های اجتماعی به زنان داده شد اما به دلیل تقلید کورکورانه از غرب و سلطه‌گری نگاه‌های فاسد و ساختگی غربیان همه‌چیز در همان ظاهر و استفاده ابزاری از آن باقی ماند.

در قرن اخیر یکی از اهداف استعمار غرب در ایران، تهاجم به ارزش‏های دینی و ملی ازجمله حجاب زنان بوده است و اقدام رضاخان علیه حجاب زنان به تقلید از فرهنگ غرب نشانه عملی و خشن این تهاجم فرهنگی بود.

زنان در پرتو معنویت و عظمت انقلاب اسلامی به این واقعیت رسیدند که اسلام برای آن‌ها هویتی انسانی قائل است که ریشه در گرایش‌های عالی دارد و الگو گیری از مکتـب حضرت زهرا (س)، بزرگ بانوی عالم بشریت و اتکا به قوه لایزال الهی و چـنگ زدن به ریســمان حق آنان را در جایگاهی رفیع و ارزشمند قرار می‌دهد.

زنان متعهد در دوران انقلاب اسلامی نقشی ماندگار از خود به‌جای گذاشتند و به همگان ثابت کردند که شخصیت زن مسلمان در تبعیت از الگوهای مصرفی غرب و مد و مدپرستی و آنچه آن‌ها برایش به ارمغان می‌آورند نیست بلکه چیزی که بر اعتبار و ارزش او می‌افزاید نجابت، شرافت و فداکاری در راه آرمان‌های اصیل دینی است که خداوند به آن‏ها ارزانی داشته است.

در میان رهبران سیاسی و فکری جهان اما شخصیتی را پیدا نمی‌کنیم که به‌اندازه رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران از بانوان تجلیل و تکریم نموده باشد؛ «ما نهضت‏ خودمان را مرهون زن‏‌ها می‌دانیم.» و همین نکته برای بیان نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از هر کلامی رساتر است.

زنان همواره در دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب نیز جایگاه محوری داشته‌اند چنانکه ایشان در یکی از فرمایشات خود تصریح می‌کنند: «اگر زنان در حرکت اجتماعی یک ملتی حضور نداشته باشند، آن حرکت به جائی نخواهد رسید، موفق نخواهد شد.»  

یکی از دستاورد‌های شگرف انقلاب اسلامی، هویت بخشی به زن مسلمان ایرانی است؛ امری که موجبات ترقی و تعالی زنان در طول چهار دهه گذشته را فراهم آورد.

پس از انقلاب اسلامی حضور زنان در عرصه‌ی فعالیت‌های اجتماعی روزبه‌روز افزایش یافت و امروز برخی از آمار‌های مرتبط با حضور موفق زنان در عرصه‌های اجتماعی پس از انقلاب اسلامی، گواه نقش‌آفرینی مثبت و چشمگیر این قشر اثرگذار جامعه است.

ارتقاء شاخص‌های مرتبط با فعالیت اجتماعی زنان

نخست آنکه، پیش از انقلاب اسلامی و در دوره ستم‌شاهی، شاخص امید به زندگی در میان زنان، ۵۴ سال بود که اکنون به ۷۸ سال افزایش‌یافته است.

امروز در نظام اسلامی ایران خانواده‌ها با میل و رغبت دخترانشان را برای ارتقای سطح تحصیلات تشویق می‌کنند و آمار گواه این موضوع است. همچنان که پیش از انقلاب تنها ۱۰ درصد از دانشجویان دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دادند درحالی‌که اکنون بیش از ۶۰ درصد افراد ورودی به دانشگاه‌ها دختران هستند که این مسئله نشانگر ایجاد فرصت برابر تحصیلی برای دختران و پسران در جمهوری اسلامی ایران است. 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۷ تا سال پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه آموزشی سهم زنان در عضویت هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ۳۳.۳ درصد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی ۳۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌سوادی زنان و دختران با نسبت بیش از ۹۹ درصد ریشه‌کن شده و نسبت دانش آموزان دختر به پسر ۲۸ درصد رشد داشته است.

در عرصه‌ی قدرت و تصمیم‌گیری ۲۵.۲ درصد از مدیران دولتی کشور در همه سطوح عالی، میانی و پایه مدیریت اجرایی، فعالیت هزار و ۱۲۱ زن قاضی در کشور، رشد ۲۲۷ درصدی زنان داوطلب نمایندگی مجلس در دوره یازدهم، کسب ۱۱۱ کرسی مجلس شورای اسلامی توسط زنان در ۱۱ دوره، ارتقا میزان مشارکت زنان در مجلس به ۵۹.۵ درصد و حضور ۱۶.۵ برابری زنان نماینده مجلس شورای اسلامی از دور اول از دستاوردهای زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ است.

تکریم مقام زن از موفقیت‌های جمهوری اسلامی است

پروین مفتح زاده مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ بیان داشت: اتفاقاتی که طی سال گذشته رخ داد نشان داد که دشمنان با توجه به موفقیت‌هایی که نظام جمهوری اسلامی در رابطه با تکریم مقام زن داشته برنامه‌ریزی کرده‌اند تا نقاط قوت جمهوری اسلامی را مورد هجمه قرار دهند.

مفتح زاده تصریح کرد: هجمه‌های دشمن مستقیماً به سمت بانوان بود و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در تکریم جایگاه بانوی اسلامی موفق بوده که دشمنان در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و به‌زعم خود اگر بتوانند در ذهن و باور زن ایرانی انحرافی ایجاد کنند می‌توانند به‌نظام آسیب بزنند لذا واجب است برای صیانت از جایگاه زن مسلمان ایرانی تلاش کنیم.

دختران و زنان نسبت پیش از انقلاب بسیار مظلوم واقع شدند

زهرا هرم آبادی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با دیار آفتاب؛  هرم آبادی با اشاره به ارتقای جایگاه واقعی زن در نظام جمهوری اسلامی گفت: وضعیت تحصیل و رشد علمی دختران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بسیار چشمگیر بوده و بسیاری از موفقیت‌ها و رتبه‌های علمی را دختران کسب کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تعداد دختران دانشجو در دانشگاه قبل از انقلاب ۱۷۰ هزار نفر و پس از انقلاب تعداد ۵ میلیون خانم در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند، افزود: بانوان پس از انقلاب اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف ازجمله حوزه‌های علمی، ورزشی و اجتماعی بسیار موفق بودند و از آقایان نیز سبقت گرفتند.

وی با اشاره به اینکه بانوان پیش از انقلاب اسلامی ایران در ۹ رشته ورزشی فعالیت داشتند و اکنون در ۴۰ رشته ورزشی فعالیت می‌کنند بیان کرد: اهمیت به ورزش و تندرستی در دختران پیش از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود امکانات و مراکز ورزشی بسیار محدود و کم بوده است اما اکنون دختران و زنان در تمام رشته‌های ورزشی صاحب‌مقام و رتبه هستند.

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: دختران و زنان نسبت پیش از انقلاب بسیار مظلوم واقع شدند زیرا توجه و ارزشی برای دختران قائل نبودند اما بانوان پس از انقلاب اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف ازجمله حوزه‌های علمی، ورزشی و اجتماعی بسیار موفق بودند و از آقایان نیز سبقت گرفتند.

هرم آبادی با بیان اینکه تعداد پزشکان زن پیش از انقلاب ۳۵۰۰ نفر بوده که پس از پیروزی انقلاب به ۶۶ هزار نفر رسیده است، افزود: بیمارستان و مراکز بهداشتی پیش از انقلاب اسلامی ایران تنها در شهرهای بزرگ با پزشکان هندی وجود داشت و به دلیل عدم وجود متخصص زنان در کشور بسیاری از دختران و زنان جامعه از دریافت خدمات پزشکی محروم بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =