آغاز احداث اولین سردخانه پلاسمای غرب کشور

آیین ساخت نخستین سردخانه پلاسمای غرب کشور در اراک برگزار شد.

به گزارش فراهان خبر به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ جمالی مدیرعامل انتقال خون کشور در آیین ساخت نخستین سردخانه پلاسمای غرب کشور در اراک گفت: خون پس از فرآورده گیری به گلبول قرمز و پلاکت و پلاسما تبدیل می‌شود و یک سوم این پلاسما در مراکز درمانی استفاده شده و دو سوم دیگر در برخی موارد فاسد می‌شد. اما اکنون می‌توان از پلاسما به درستی نگه داری کرد.

به گفته جمالی پلاسما در خارج از کشور به دارو تبدیل می‌شود و نگهداری آن در دمای کمتر از ۲۵ درجه برای ما مشکل بود چرا که سردخانه‌های کشور ظرفیت کمی دارد. سردخانه پلاسما تهران یک نمونه است که ظرفیت آن هشت هزار لیتر است. اما این سردخانه می‌تواند پلاسمای مازاد اراک و استان‌های مجاور را ذخیره کند و اولین سردخانه کشور با این ظرفیت خواهد بود. 

او افزود: این طرح ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اکنون ۱۵ میلیارد برای این کار اختصاص یافت. سردخانه در صورت تامین اعتبار تا پایان سال آینده و یا اوایل سال بعد آن بهره برداری می‌شود. 

جمالی این را هم گفت که دو هزار و ۹۴۵ متر مربع مساحت طرح است و شامل چند سردخانه ۱۰ هزار لیتری می‌شود که می‌توانند پلاسما را حداقل تا ۳ سال و حداکثر تا ۷ یا ۸ سال در دمای منهای ۲۵ درجه نگهداری کنند.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + نه =