ایجاد بانک خون در آمبولانس‌ها تا دو سال آینده / مخالف پولی شدن اهدای پلاسما هستیم

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۷۰ هزار لیتر تولید پلاسما در ایران داریم و برنامه ریزی شده تا این میزان به ۲۵۰ هزار لیتر برسد.

مصطفی جمالی مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور درباره شبکه خون‌رسانی در کشور گفت: شبکه خون‌رسانی را در کشور طراحی کردیم تا نقاطی که دچار کمبود خون احتمالی می‌شوند، خون کافی به این مناطق ارسال شود.

او بیان کرد: در حال حاضر بانک سلول های بنیادی خون با عضویت حدود ۲۰ هزار نفر در کشور داریم و با رونمایی آزمایشگاه اچ ای آل سبب نجات جان افراد زیادی خواهیم شد. البته با تامین ارز توسط بانک مرکزی انجام کار با سرعت بیشتری این کار انجام می شود.

جمالی بیان کرد: در حال حاضر نیاز کشور به ۶۰۰ هزار لیتر پلاسما بوده که الان در حدود ۱۷۰ هزار لیتر تولید پلاسما در ایران داریم و برنامه ریزی شده تا این میزان به ۲۵۰ هزار لیتر تاپایان سال برسد. 

او با بیان اینکه مردم کشور در اهدای پلاسما همیشه پای کار بوده و در این کار خیر مشارکت دارند اضافه کرد:  قرار بود بخش خصوصی ساخت پالایشگاه را در ایران آغاز کند که علی رغم حمایت‌های لازم این کار را انجام ندادند.

او ادامه داد: ما با پرداخت پول به اهداکنندگان مخالف هستیم و معتقدیم که سایر مشوق‌ها را برای اهدای پلاسما در نظر بگیریم تا افراد توانسته سالیانه بین ۲۴ تا ۳۶ بار پلاسما را اهدا کنند. 

او با اشاره به اینکه قیمت حدود یک لیتر پلاسما در خارج از کشور در حدود ۲۰۰ دلار است افزود: داروی آی وی ای جی از پلاسما تهیه و میزان مصرف این دارو زیاد است. ما باید پالایشگاهی داشته باشیم تا دو میلیون  پلاسما در کشور تولید کند. 

جمالی بیان کرد: ایجاد بانک خون در آمبولانس ها تا دو سال آینده انجام می شود. در سال گذشته میزان ذخایر خون دو برابر گذشته بوده و نیازهای بیمارستان‌ها به طور کامل تامین شده است.

او گفت: انتقال خون از طریق آمبولانس  از برنامه های این سازمان است که در دو  سال آینده عملیاتی می‌شود. شرکت های دانش بنیان زیادی هستند که در این حوزه اعلام آمادگی کردند تا بتوانیم این مسئله را زودتر عملی کنیم.  ذخایر خون در این سازمان بین ۸ تا ۱۰ روز است.

جمالی ادامه داد: برنامه های آموزشی در مدارس، دانشگاه ها ، مراکز، رسانه‌ها از رابط‌هایی هستند که توانسته اند در بحث انتقال خون کمک کننده باشند. تا جایی که در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد خون توسط مردم نوع دوست اهدا شده است.

او گفت: وظیفه انتقال خون تامین خون سالم و کافی است و  الان ۲۱۰ مرکز انتقال خون در کشور داریم. برخی از مناطق به دلیل شرایط خاص جغرافیایی نیازمند آمبولانس هایی برای انتقال خون و فرآورده ها هستیم.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 13 =