داوری با گمان بر افراد مورد اطمینان، دور از عدالت است. حضرت علی(ع)

حجاب باطن مهم تر از حجاب ظاهر/همه ادیان آسمانی، حجاب و پوشش را برای زن لازم شمرده‌‏اند

نمایش خبر : 180 | تاریخ انتشار : 19 تیر 1396
منیرالسادات حسینی، رئیس دانشگاه پیام نور فراهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فراهان خبر، با اشاره به هفته ملی عفاف و حجاب گفت: بشر عهده دار کسب معرفت، تهذیب نفس و اصلاح جامعه است و از ازل تا ابد و در جهان آخرت حیات وی استمرار دارد و حفظ کرامت انسانی و استعدادهای معنوی و عقلانی وی در پرتو فطرت درونی و هدایت های دینی شکوفا می شود.

وی افزود: یکی از موضوعات فطری انسان میل به پوشش و حفظ کرامت شخصیتی وی است که از آنجا که دین اسلام دین کرامت و ارزش گذاشتن به ماهیت درونی و فطری انسان است، برای مسئله حجاب اهمیت زیادی قائل شده است.

حسینی اظهار کرد:  در سوره های نور و احزاب به صراحت به این موضوع پرداخته است، از جمله آیات ۳۱ سوره نور و ۵۹ سوره احزاب، همچنین با توجه به اهمیت حفظ کرامت انسان در سایه حجاب و عفاف در احادیث منتسب به پیامبر گران قدر اسلام (ص) و ائمه سلام الله علیها نیز به دفعات به این مسئله اشاره شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور فراهان اظهار کرد: یکی از شبهه‌های مطرح شده توسط کشورهای غربی مطرح کردن حجاب اسلامی به عنوان حجاب مرتجع، عقب مانده و یا تروریست است.

وی ادامه داد: حجاب در ادیان الهی از جمله مسیحیت، یهود و زرتشت به صورت سختگیرانه‌تر از آیین اسلام وجود داشته است، در جوامع غربی و ادیان غالب در این کشورها مسئله حجاب و پوشش نیز از اهمیت خاصی برخوردار است اما برای مبارزه با کشورهای در حال توسعه مسلمان نشین از حربه ضد حجاب برای منحرف کردن جوانان و زنان سوء استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: با مراجعه به این جوامع شاهد آن هستیم که توجه و تمایل مردم این کشورها به مسئله حجاب و عفاف معقول مخصوصا حجاب مرسوم اسلامی رو به افزایش است و این به دلیل مطالعات اصولی و سیستماتیک در این خصوص و عدم وجود زور و اجبار برای رعایت آن است.

حسینی اظهار کرد: متاسفانه در کشور ایران مسئله حجاب تنها به پوشش زنان و آن هم اجبار استفاده از چادر یا مانتو شناخته شده است و به محض اینکه در باره حجاب یا پوشش صحبت می شود، ذهن همه به چادر یا مقنعه و مانتو معطوف می شود و از مفهوم واقعی آن دور می شوند و این همان جنگ نرمی است که دشمن از مدتها قبل به راه انداخته است.

رئیس دانشگاه پیام نور فراهان گفت: مفهوم حجاب در لغت به معنی پوشاندن و حفظ حرمت و عفاف است و تنها به ظاهر فرد تعمیم داده نمی شود.

وی گفت: در اسلام به حجاب در گفتار، حجاب در شنیدن، حجاب در دیدن، و حتی حجاب در تفکر و اندیشه اشاره شده است که متاسفانه به دلیل عدم آموزش صحیح و ریشه ای تنها به حفظ ظاهر برداشت می شود و با دیگر سوی فطرت انسان که تمایل به زیبایی پرستی و کمال است منافات پیدا می کند و این می شود که جوانان ما که تمایل به زیبایی و ابراز کرامات و زیبایی های خود دارند آن را به اشتباه برداشت می کنند و از پذیرش واقعی حجاب ممانعت و حتی با آن لجاجت می کنند.

حسینی اظهار کرد: این درست مانند آن است که به کودکی بدون مقدمه و با تشر دائم بگوییم؛ قند نخورد و چون کودک باطنا از خوردن شیرینی لذت می برد در خفا و حتی بدون دلیل و صرفا به خاطر ارضای حس لجاجت و نهی بی منطق به خوردن بیش از اندازه قند روی می آورد. در حالی که اگر کودک را با مضرات و آسیب های خوردن قند آشنا کنیم خود کودک نخوردن آن را بدون نهی کردن انتخاب می کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: پس لازم است که در جامعه بدون اجبار و وضع مقررات اجباری رعایت پوشش چادر، جوانان یا کودکان را از خردسالی با آگاهی بخشی درباره فلسفه حجاب، که فطرت پاک انسان در تمایل به پوشش درونی و حفظ عفت و کرامت انسانی است، آن ها را به انتخاب حجاب و پوشش واقعی رهنمون کنیم.

وی اظهار کرد: اگر انسان خودش پوشش مناسب را با میل خود انتخاب کند هیچ گونه تبلیغ غربی و یا غیر عرفی بر وی اثر نخواهد داشت.

حجاب باطن واجب تر از حجاب ظاهر است

حسینی گفت: مفهوم حجاب تنها به ظاهر نیست بلکه به باطن انسان مربوط می شود. این که آیا حجاب باطن واجب تر است یا حجاب ظاهر؟ پاسخ این است که اگر فردی حجاب باطن داشته باشد خود به خود حجاب مناسب ظاهری را برای حفظ ارزشهای خود انتخاب می کند و به دنبال کمال درونی و نه ظاهری است.

مسئله حجاب با وجود تبلیغات سوء رسانه ای فقط به تجملات کشیده شده است

این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه توجه جوامع امروزی ما به مسئله حجاب با وجود تبلیغات سوء رسانه ای فقط به تجملات کشیده شده است که یکی از زوایای این تجملات پوشش ظاهری و تمایل به دیده شدن است که در یک مقایسه با سایر کشورهای مسلمان نشین، متاسفانه نفوذ این گونه تبلیغات در کشور ایران بیشتر نمایان است.

وی گفت: اقدامات اصولی و بلند مدت در خصوص ترویج فرهنگ حجاب و عفاف صورت نگرفته و تنها به امر و نهی بدون استدلال و فاقد آموزش هدفمند بسنده شده است.

بهترین راه رویارویی با بی حجابی انجام تحقیقات و دلایل فلسفه وجودی حجاب و عفاف است 

حسینی اظهار کرد: بهترین راه رویارویی وارد کردن خود جوانان به انجام تحقیقات و دلایل فلسفه وجودی حجاب و عفاف است. چیزی که هم اکنون در جوامع غربی رایج شده است و تمایل به پوشش های ساده و متمایل به آموزه های اسلامی روز به روز در بین جوانان آنها بیشتر دیده می شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: از طرفی برخی تصور می کنند که حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان است و از آنجا که با شنیدن کلمه « حجاب » اذهان سریع به چادر منتقل می شود؛ حجاب و پوشش را فقط برای زنان تصور می کنند! اما در واقع مردان نیز دارای حد و مرزی برای پوشش خود هستند که برای حفظ حریم های عفت در جامعه، باید آن را رعایت کنند.

وی گفت: خداوند در آیات سوره احزاب و نور، مردان را سفارش به رعایت حجاب و عفاف می کند ، که البته در آیۀ ۳۳ سوره نور پا را فراتر گذاشته و به کسانی که بخاطر رضای خداوند عفاف را سرلوحه ی راه خود قرار می دهند؛ قول کمک و همکاری می دهد و می فرماید؛ «خداوند از فضل خود آنها را بی نیاز می کند».

یکی از جنبه های حجاب از طرف مردان حفظ حریم نگاه است

حسینی گفت: یکی از جنبه های حجاب از طرف مردان نه تنها در آموزه های اسلامی بلکه در کلیه جوامع، حفظ حریم نگاه است که چه بسا اگر مردان از نگاه به نامحرم در هر وضعیتی اجتناب کنند،از تمایل دختران جوان به آرایش و خودنمایی کاسته شود و به راحتی و ساده تر حجاب واقعی را انتخاب کنند.

همه ادیان آسمانی، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمرده‌‏اند  

این استاد دانشگاه افزود: همه ادیان آسمانی، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمرده‌‏اند و جامعه بشری را به سوی آن فراخوانده‌‏اند؛ زیرا حیا و لزوم پوشش به طور طبیعی در نهاد زنان به ودیعت نهاده شده و احکام و دستورهای ادیان الهی هماهنگ و هم‌سو با فطرت انسانی تشریع شده است.

وی بیان کرد: در آیین زرتشت، یهود و مسیحیت، حجاب بر زنان امری لازم بوده است، کتاب‏های مقدس مذهبی، دستورات و احکام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان، بهترین گواه بر اثبات این مدعاست.

حسینی گفت: حتی دانشمندان در این خصوص تحقیقات بسیاری کرده اند و دریافته اند که حجاب و پوشش زن و مرد به دوران ماقبل تاریخ و عصر حجر بر می گردد.

رئیس دانشگاه پیام نور فراهان گفت: در کتاب «زن در آینه تاریخ» با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده، پیداش حجاب به دوران پیش از مذاهب نسبت داده شده است و در ادامه آورده است که مذاهب در دگرگونی و تکمیل آن و هدفمند کردن و بیان فلسفه وجودی تمایل به حفظ پوشش تلاش بی شماری کرده اند و احکامی ارائه شده است.

وی گفت: بهترین راه مبارزه با بی بندو باری وارد کردن مدرنیته در بحث حجاب است که هم تمایل به مدرنیته و زیبایی گرایی در میان جوانان و بانوان ارضا شود و هم حجاب به شیوه معقول در جامعه رواج پیدا کند.

برپایی نمایشگاه حجاب و عفاف کمک به فرهنگ سازی 

حسینی ادامه داد: با وارد کردن مد در عرصه حجاب می توان تا حدودی به فرهنگ سازی مفهوم واقعی پوشش و نهادینه کردن آن به مرور زمان کمک کرد که خوشبختانه شاهد آن بوده ایم که وزارت ارشاد در این راه موفق بوده و با برپایی نمایشگاه های سالانه عفاف و حجاب تمایل به استفاده از چادر را در میان دانش آموزان و دانشجویان ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: برپایی نمایشگاه هم به تولید کنندگان داخلی و طراحان پارچه و لباس کمک کرده است و هم ذهنیت جوانان را از تعصب خشک کورکورانه به تمایل به حفظ حجاب و پوشش راستین هدایت کرده است.

در مراکز و سازمانهای دولتی اخیرا نظارت بر حفظ پوشش کمرنگ شده است

وی اظهار کرد: متاسفانه در مراکز و سازمانهای دولتی اخیرا نظارت بر حفظ پوشش کمرنگ شده و شاهد این هستیم چنانچه نظارت از سر گرفته شود با عکس العملهای بازدارنده حتی از سوی مسئولین مواجه می شویم.

حسینی گفت: برای مبارزه با این نوع نگاه و پرهیز از تجمل گرایی و مدگرایی لازم است که نظارت غیرمستقیم انجام شود و با در نظر گرفتن لباسهای فرم مناسب و مطابق با سلائق روز و متعارف با عرف جامعه و شرع اسلام و مناسب با نوع سازمان دولتی بحث حجاب را به طور نامحسوس دنبال کرد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در پوشش حجاب اسلامی در ادارت با استفاده از رنگهای متنوع و انجام تحقیقات میدانی و کاربردی در مورد نوع نگاه به پوشش مناسب و تمایل افراد باید اقدام شود.

انتهای پیام/ش

دیدگاه کاربران
دیدگاهی توسط کاربران ثبت نشده است .
فرم ارسال دیدگاه
نام کامل :
پست الکترونیکی :
متن پیام :
کد امنیتی : تصویر كد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
شرکت اسید میهن فراهان
ارتباط مردمی
salamup.ir