وزارت ارتباطات به مسئولیت‌های خود در قبال مدیریت فضای مجاز عمل‌نکرده است/ مسئولان باید در برابر انحرافات فضای مجازی پاسخگو باشند

نیک پور، با اشاره به اینکه مدیریت فضای مجازی در دست وزارت ارتباطات است گفت: اما تاکنون به وظایف خود عمل‌نکرده و هر باز به طریقی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است.

نیک پور، کارشناس رسانه و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر گفت: فضای مجازی این روزها به واقعیت اجتناب‌ناپذیر زندگی بشر تبدیل‌شده و به جزئی از زندگی بشر تبدیل‌شده به‌گونه‌ای که ارتباطات در همین فضای مجازی و مشتقات آن تجلی بافته است.

وی افزود: فضای مجازی با کارکردهای متفاوت، محاسن و مزایای فراوانی خود تهدید و آسیب‌هایی را هم به همراه دارد.

نیک پور اظهار کرد: علیرغم اینکه همواره تهدیدات و آسیب‌های این فضا بیان‌شده و متأسفانه بدون فرهنگ‌سازی از اینترنت و فضای مجازی استفاده‌شده است.

کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی ادامه داد: فضای مجازی خارج از محتوای آن سبب فرصت سوزی برای مردم و بخصوص جوانان و نوجوانان شده و به سبب گستردگی پیام‌های متنوع و نامحدود، مطلب و اطلاعاتی را به مخاطب ارائه نمی‌کند و قدرت فکر کردن به انسان را نمی‌دهد.

استفاده بیش‌ازحد فضای مجازی، سلامت جسمی فرد را تهدید می‌کند

وی گفت: استفاده بیش‌ازحد پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، سلامت جسمی فرد را تهدید می‌کند و سلامتی اعضای بدن را به خطر می‌اندازد.

کارشناس رسانه و فضای مجازی افزود: فضای مجازی انسان امروزی را شرطی کرده و افراد در طول شبانه‌روز باید مراجعاتی به فضای مجازی داشته باشند و در خیلی از افراد ایجاد دل‌بستگی کرده و فضای مجازی جزو لاینفک زندگی افراد شده است.

وی اظهار کرد: فضای مجازی نامحدود و رهاشده است و در آن هرگونه تصاویر و فیلمی منتشر و ردوبدل می‌شود و با مجوز نانوشته صادرشده همه افراد از کودک، نوجوان و جوان از این فضا استفاده می‌کنند.

نیک پور گفت: بر اساس آزادی عمل و مجوز نانوشته همه منجر شده همه در معرض هر نوع پیام و تصویری در این فضا قرار بگیرند و هیچ‌گونه کنترل هوشمند و جهت دهنده‌ای هم وجود ندارد.

کارشناس رسانه و فضای مجازی افزود : برخی از گروه و جناح‌های سیاسی، فیلترینگ را لقلقه زبان کردند و متأسفانه واقعیت در این میان گم‌شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مدیریت فضای مجازی در اختیار دشمنان قرار دارد و فساد روحی و اخلاقی جامعه توسط جبهه سلطه و منفعت‌طلبان شکل می‌گیرد و دوقطبی‌ها را می‌سازند و ادراک مسئولان را برای حرکت در مسیر آنها مدیریت می‌کنند.

نیک پور گفت: نبود مدیریت، کنترل و آموزش سواد رسانه‌ای؛ فضای مجازی را در کشور ما به ابزاری برای رقابت و انگولک‌های سیاسی تبدیل کرده است.

کارشناس رسانه و فضای مجازی افزود: برای کاهش تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی باید این فضا مدیریت شود و متولیان امر از شورای عالی سیاست‌گذاری فضای مجازی تا مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات مقوله مهم مدیریت فضای مجازی را نپذیرفتند و همواره فضای مجازی را به جریان سازی سیاسی بدل کردند تا در مواقع خاص ازجمله انتخابات از دوقطبی سازی هم استفاده کنند.

وی اظهار کرد: متأسفانه نوع درک و برخورد متولیان امر با این مقوله در مدیریت کلان منجر به ضربه‌های راهبردی شده و در طولانی‌مدت در رفتار و منش و رفتار مردم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

مدیریت فضای مجازی باید به یک مطالبه مردمی تبدیل شود

نیک پور گفت: مدیریت فضای مجازی باید به یک مطالبه مردمی تبدیل شود، همان‌طور که مواد غذایی و تغذیه جسم انسان کنترل می‌شود تا استانداری‌های لازم را داشته باشد باید محصول فضای مجازی هم پاک و کنترل‌شده باشد.

کارشناس رسانه و فضای مجازی افزود: با توجه به قابلیت‌های گوشی همراه و استفاده از فضای مجازی و شبکه اجتماعی  که همواره قابل‌دسترس است و کنترل آن برای خانواده‌ها سخت شده و در کنترل‌های بیش‌ازحد شاهد تنش‌هایی هم بوده‌ایم و این وظیفه وزارت اطاعات است که بر این فضا مدیریت داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت فضای مجاز در دست وزارت ارتباطات است بیان کرد: اما تاکنون به وظایف خود عمل‌نکرده و هر باز به طریقی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است.

فضای مجازی بستری برای انحرافات اخلاقی جوانان تبدیل‌شده است

نیک پور با اشاره به انحرافات اخلاقی فضای مجازی برای جوانان و نوجوانان گفت: مسئولان باید به خود بیایند و فردای قیامت برای انحرافات پیش‌آمده برای افراد در فضای مجازی، پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای مجازی ما در اختیار بیگانه است و این مسئله بارها بیان‌شده اما مسئولان توجه ای به این مقوله نداشتند، برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی باید مدیریت فضای مجازی از دست بیگانگان خارج شود و شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =