حجتالاسلام قربانی، کارشناس مسائل دینی در گفتگو با فراهان خبر گفت: پیامبر اکرم(ص) حامل کاملترین شریعت و دین از ادیان الهی بود و بر این اساس هر آنچه برای سعادت فردی و جمعی بشری موردنیاز بود از سوی پیامبر اکرم(ص) ابلاغ شد و از سوی حضرات معصومین(ع) شرح و بسط یافت.
وی افزود: اولین تعلیماتی که پیامبر(ص) به مردم میدادند، تعلیم معاشرت بود و از این طریق دعوت به صداقت و امانت داشتند و این موارد بیانگر این بود که حضرت محمد(ص) به تدریج در هویت و ماهیت تمدنی که در جزیره العرب در دوران جاهلیت شکل گرفته بود، تصرف کردند.
قربانی اظهار کرد: این تصرف تدریجی بهاندازهای بسط پیدا کرد که افراد معروف به صفاتی چون شهوترانی و دنیاطلبی انگیزه یافته و ناگهان متحول شده و تبدیل به انسانهای مجاهد شدند تا جایی که حتی از جان خود در راه بسط دین خدا گذشتند.
کارشناس فرهنگی گفت: این تحول فرهنگی که پیامبر اکرم(ص) از درون نهاد مردم آغاز کرد نهایتاً تبدیل به تمدن شد.
وی افزود: از سوی دیگر پیامبر(ص) علاوه بر اینکه تعالیم اسلامی را ابلاغ و دعوت به جهاد و تقوا، رعایت حقوق دیگران و زنان داشتند، به دلیل وجود جبهه مشرکین مقابلهای سنجیده را آغاز و با توکل بر خدا و هدایت روشنگرانه توانستند این نهال را تقویت کنند.
قربانی اظهار کرد: رسول خدا(ص)، در دفاع از اسلام علاوه بر کار تبلیغی به معنای رسانهای تلاش کردند که الگوی عملی را ارائه کنند تا از طریق ارائه این الگو بتوانند فرهنگ و پیام اسلام را به اجرا در بیاورند.
کارشناس دینی گفت: در واقع یکی از درسهایی که انقلاب اسلامی به آن تأسی داشته است شکل دادن جامعهای بر محور شریعت اسلام بوده است.
وی افزود: جایگاه و محوریت پیامبر(ص) است که مردم حول آن حضرت(ص) بودند و به میزان تبعیت از ایشان توانستند جوشش و نوآوری داشته باشند و به رشد و کمال فردی برسند.
قربانی اظهار کرد: اگر پیوند میان امام و امت جدیتر باشد تمدن اسلامی استمرار مییابد، رویکردی که ذیل انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم.
کارشناس فرهنگی گفت: در زمان پیامبر(ص) جنگ سخت در جریان بود اما امروز شرایط متفاوتی حاکم شده است و لذا روحیه نرمش و مدارا پیامبر(ص) و رویکرد مدبرانه ایشان میتواند یکی از مهمترین مؤلفهها برای تمدن سازی اسلامی در روزگار کنونی به شمار آید.
وی افزود: باید نگاه مسلمین به سنت پیامبر(ص) نگاه جامعی باشد و اگر به برخی ابعاد اهتمام کنند و برخی را نادیده بگیرند، نمی توان اسم این کار را تبعیت از سنت گذاشت، حتی اگر مسئله ولایت را که پیامبر(ص) بعد از خودشان پایهگذاری کردند نادیده بگیریم که البته باید به آن توجه ویژه کرد.
قربانی اظهار کرد: پیامبر(ص) در آموزههای خود همواره تأکید بر این دارند که مواسات و برابری حاکم باشد، بخش اعظم از دنیای اسلام، غیر از تشیع که شامل چهار گروه اصلی اهل سنت یعنی شافعی و حنبلی و حنفی با مقداری تفاوت همه بر این مسئله اتفاقنظر دارند که اگر این تمسک به اهلبیت(ع) نه حتی بهعنوان جایگاه ولایت بلکه بهعنوان اولاد پیامبر (ص) ابراز شود وحدت میان مسلمانان گسترش مییابد.
کارشناس دینی گفت: در چنین شرایطی است که یک فرقه انگلیسی ساختهای چون وهابیت نمیتواند بیاید و به زور پول یا بازارهای رسانهای که بهوسیله پول در اختیارش قرارگرفته دنیای اسلام را بدنام کند و بهگونهای که نباید اسلام را معرفی کند.
وی افزود: تمدن سازی اسلامی از سنتهای پیامبر(ص) است، غفلتی که در دنیای تشیع شده این است که اسلام و دین را گاهی صرفاً به تبلیغ و گفتار محدود میکنیم، البته در دنیای اهل سنت خیال میکنند، پیامبر اکرم(ص) یعنی همان روایتی که در صحیحین نقل شده در حالی که افزون بر این و آنچه که در گفتار پیامبر(ص) هم به دست می آید آن است که پیامبر(ص) در اقامه دین هم حرکتی را آغاز کرده اند و به واقع جامعه ای را بر محور دین شکل دادند.
قربانی اظهار کرد: اگر این مأموریت را بهعنوان یکی از سنتهای قطعی پیامبر(ص) و مأموریت دنیای اسلام و نه دنیای تشیع موردتوجه قرار دهیم قطعاً زمینه وحدت بیشتر میشود.
انتهای پیام/