۶ روستای استان مرکزی در معرض خطر سوانح طبیعی

استاندار مرکزی گفت: ۶ روستای امان آباد در شهرستان اراک، روستای فرنق در شهرستان خمین، نوده در خنداب، راونج در دلیجان، فرقان در فراهان و روستای امامزاده عباس در شهرستان کمیجان از سوی پژوهشکده سوانج طبیعی کشور به عنوان روستاهای در معرض خطر شناسایی شدند.

” فرزاد مخلص الائمه ” عصر سه‌شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی افزود: پژوهشکده سوانح طبیعی کشور با همکاری مدیریت بحران استانداری مطالعاتی روی نقاط خاص استان انجام دادند و در نهایت به ۶ روستا رسیدیم که در معرض خطر سوانح طبیعی قرار دارند.  نیاز است این روستاهای در معرض خطر از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مورد توجه قرار گیرد و پیشنهادات پژوهشکده را اجرایی کنند که این موارد در نامه‌ای بهمن امسال ابلاغ شده است.
وی تاکید کرد: مدیران کل در تعطیلات نوروز خود را مکلف بدانند از واحدهای عملیاتی به صورت مستقیم و حضوری بازدید داشته باشند و علاوه بازدید از واحدهای تحت پوشش خود، حداقل به یکی از دستگاه‌های همکار سر بزنند.  
استاندار مرکزی اظهار داشت: این ستاد در سطح شهرستان‌ها با محوریت فرمانداری ها و ستاد مدیریت بحران شهرداری ها به موقع تشکیل و برنامه ریزی و هم افزایی و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط وفق دستورالعمل مدیریت بحران استانداری انجام شود.
مخلص الائمه عنوان کرد: برای ایجاد آمادگی و مقابله موثر با بحران‌های احتمالی ضروری است اعضای ستاد پیشگیری در سطح استان و شهرستان‌ها تا سه رده جانشین خود را تعیین کنند و لیست مربوطه را همراه با شماره تماس به اداره کل مدیریت بحران تا ۲۵ اسفندماه جاری ارسال کنند.
وی ادامه داد: به منظور مقابله با تهدیدهای احتمالی برنامه چهارشنبه آخر سال و اتخاذ تمدیدات بازدارنده و مدیریت مطلوب این مراسم ناخوشایند، آمادگی کامل اورژانس و همچنین آتش نشانی در دهیاری ها برای اطفای حریق  و مداوای مصدومان احتمالی انجام شود و این مهم باید مدنظر باشد تاکنون در این راستا چهار مورد قطع عضو در سطح استان داشتیم که احتمال افزایش این آمار وجود دارد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: برای تردد مسافران نوروزی، گردشگران و ساکنین مناطق و به ویژه مناطقی که تردد خودروهای سواری در حوزه‌های شهری و روستایی  صورت می گیرد باید معابر ساماندهی شود تا به لحاظ سیما و منظر شهری نیز آرامش‌خاطر، مسافران در مسیر نیز فراهم شود.
مخلص الائمه یادآور شد: ضرورت آمادگی شبانه روزی شهرداری و دهیاری ها و آماده سازی اماکن گردشگری، بوستان‌ها و اماکن عمومی برای بهره برداری مسافران نوروزی و شهروندان است و همچنین شرایط اسکان اضطراری مسافران در تمام مناطق تعیین شده از سوی مدیریت بحران ایجاد شود.
وی گفت: لایروبی قنوات و  پلها در داخل و حریم شهرها و روستاها توسط شهرداری و دهیاری ها انجام شود تا چنانچه حوادثی همچون سیلاب ایجاد شد معضل و آسیبی برای مردم و تاسیسات ایجاد نشود و حوادث نوروز سال ۹۸ تکرار نشود.
 استاندار مرکزی ضمن تاکید بد تشکیل شورای دستگاه‌های خدمت رسان پیش از آغاز تعطیلات نوروزی گفت: مجوز برای حفاری های غیرضروری صادر نشود و چنانچه انجام فعالیت عمرانی برای شهروندان نارضایتی ایجاد می شود در چارچوب ضوابط متوقف شود.
مخلص الائمه خاطرنشان کرد: در راستای تمهیدات پیشگیرانه، اطلاعیه های اداره کل هواشناسی مبنای عمل قرار می گیرد و این اداره، اخبار و اطلاعات و همچنین هشدارهای لازم را در این راستا اطلاع رسانی می کند و شماره تلفن های لازم را در اختیار شهرداری و دهیاری ها و اعضای ستاد اعلام می شود.
وی گفت: بخشی از اقدامات انجام شده و تجهیزات مربوط به ساماندهی مسافران و سفرهای نوروزی و بحرانهای احتمالی باید آماده سازی شود و تجهیزات اورهال شود.
استاندار مرکزی افزود: مراکز درمانی، اورژانس و داروخانه ها به صورت شبانه روزی و همچنین استقرار کامل پایگاه های امداد نجات، هلال احمر و اورژانس در جاده های ارتباطی مورد تاکید و تصویب این نشست است.
مخلص الائمه بیان کرد:  باید امکانات لازم برای استقرار گشت نامحسوس در جاده های ارتباطی استان فراهم شود و همچنین شرکت پخش فرآورده های نفتی در داخل شهر و جاده ها تمهیدات لازم را برای تامین سوخت خودروها اتخاذ کند.
وی ادامه داد:  وضعیت بارش کشور مناسب نیست و با معضل کم آبی روبرو هستیم؛ هر چند بر اساس پیش بینی ها در نیمه نخست سال با پدیده گرد و خاک مواجه هستیم و امید است دولت، سازمان محیط زیست و همچنین وزارت کشور تدابیر لازم را برای رفع این مشکل بیندیشند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: در نیمه دوم امسال، افزایش سفر و ترددها منجر به  افزایش تصادفات و موارد فوتی نسبت به سال ۹۹ شده است.
مهدی زندیه وکیلی افزود: در نوروز ۱۴۰۱ نیز افزایش سفر و تردد را خواهیم داشت و به همین دلیل توجه ویژه به نقاط حادثه خیز استان ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: باید لیست کشیک تمامی دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها تا ۲۵ اسفندماه به ستاد مدیریت بحران استان مرکزی ارائه شود و همچنین لیست کشیک بیمارستان ها همراه با شماره تلفن همراه و تلفن منزل پزشکان نیز باید برای ستاد مدیریت بحران استان نیز ارسال شود.
زندیه وکیلی تصریح کرد: فرمانداران کوچکترین موضوعی را که امکان دارد منجر به حادثه  شود را به دبیرخانه اطلاع رسانی کنندتا میزان سطح آگاهی افزایش و اقدام به موقع در این راستا انجام شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز بیان کرد: طول مسیر  جاده ارتباطی توره به زالیان، ۲۵ کیلومتر است که اقدامات لازم در خصوص ۷ کیلومتر آن انجام شده است، ۷ کیلومتر آن در دست اقدام است و برای ۹ کیلومتر باقی مانده تا مرز استان لرستان قرارداد مناسبی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده است و پیمانکار تا قبل از نوروز، کارگاه را تجهیز می کند.
 ” احمد مرزبان” تاکید کرد:  تمام پرتگاه ها با هماهنگی پلیس راه ایمن شده است و تنها ۳۰۰ متر مقابل روستای قلعه چی، باقی مانده که امید است در روهای آتی با مناسب شدن شرایط جوی ، اقدامات لازم در این راستا انجام‌شود.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − یک =