سنگینی هزینه بالای حمل و نقل میوه بر جیب مردم/ دلیل اصلی ناآرامی بازار میوه و تره بار چیست؟

افزایش قیمت میوه و تره بار، مدتی است که این بازار را ناآرام کرده است؛ علی‌رغم وعده‌های زیادی که داده شده، اما متاسفانه آنچنان که باید تغییر محسوسی در کنترل قیمت‌ها در بازار میوه و سیفی دیده نمی‌شود.

به گزارش فراهان خبر؛ به نقل از عصراترک، چندهفته‌ای می‌شود که قیمت انواع محصولات صیفی از جمله گوجه‌فرنگی، سیب زمینی و بادمجان در بازار افزایش پیدا کرده و به کیلویی بیش از ۱۵ هزار تومان رسیده است.

اگرچه در این مدت وعده کاهش قیمت‌ داده‌ شده اما مشاهدات بازار نشان می‌دهد که هنوز این وعده‌ها عملیاتی نشده است.

این در حالی است که هر ساله در ایام نوروز با افزایش تقاضا قیمت ها بالا می رود، اما با گذشتن از فروردین ماه ظاهرا هنوز تب نوروز از بازار میوه و تره بار خراسان شمالی پایین نیامده است.

در حال حاضر براساس مشاهدات میدانی از خرده فروشان سطح شهر بجنورد، سیب زمینی با قیمت کیلویی ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان، گوجه فرنگی با قیمت کیلویی ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان، بادمجان با قیمت کیلویی ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می شود، البته این قیمت ها به صورت بررسی میدانی بوده و ممکن است در برخی از مغازه ها با قیمت بیشتر یا کمتراز این حد عرضه شود.

نکته قابل توجه این است هیچ گونه کمبودی در عرضه محصول میوه و تره بار در بازارها وجود ندارد، اما ظاهرا دلیل این گرانی ها به موضوع صادرات، هزینه بالای کارگر، حمل و نقل و نهاده‌های تولید میوه مربوط می شود و بر قیمت نهایی عرضه میوه تاثیر گذار بوده است.

نبود ثبات قیمت ها در بازار میوه و تره بار

محمدزاده یکی از فروشنده های میوه و تره بار در بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: متاسفانه وضعیت بازار به گونه ای است که اگر امروز میوه ای را با قیمت پنج هزار تومان به فروش می رسانیم، باید روز بعد با قیمت بالاتر از میدان بار خریداری کنیم و هیچ ثبات قیمتی نداریم.

وی با اشاره به اینکه میوه و تره بار محصولی است که عمر ماندگاری پایینی دارد، گفت: براین اساس به دلیل اینکه تعداد زیادی از مشتریان توان خرید ندارند و اگر با قیمت پایین تر از حد معمول خریداری شده عرضه شود، هیچ سودی برای فروشنده نخواهد داشت، خسارت های زیادی به میوه فروشان وارد می شود.

مردم توان خرید به جز در موارد ضرورت ندارند

آراسته یکی دیگر از فروشندگان میوه و تره بار بجنورد گفت: قیمت ها افزایش زیادی داشته است و مشتریان توان خرید ندارند و در حد نیاز ضروری تعداد کمی را خریداری می کنند.

وی با اشاره به اینکه به صورت فصلی، نوع درخواست ها متفاوت می شود و بالا رفتن تقاضا و کاهش عرضه، قیمت ها نجومی بالا می رود، گفت: تمامی این ها دست در دست هم می گذارند که وضعیت بازار میوه ناآرام شود.
 

هزینه های جانبی تولید و خرید میوه، باعث افزایش قیمت شده است

علی نیا، یکی از غرفه داران میدان بار بجنورد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هزینه های جانبی تولید میوه و واردات آن به استان به حدی زیاد شده است که تمامی آنها بر افزایش قیمت میوه در زمان عرضه تاثیر به سزایی دارد.

وی گفت: هزینه های جانبی که بر افزایش قیمت میوه تاثیرگذار است، شامل گرانی جابجایی بار، هزینه های کامیون، سبد، کیسه، کارگر، باعث شده که قیمت میوه و صیفی جات هم افزایش قیمت داشته باشد.

۲۲ میلیون تومان هزینه حمل بار گوجه فرنگی از جیرفت به بجنورد

مجید صفری، دبیر اتحادیه میوه و تره بار عمده بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با قیمت های عرضه محصول در میدان بار بجنورد اظهار داشت: گوجه فرنگی که طی هفته های گذشته به صورت قابل توجهی افزایش قیمت داشته، اکنون با قیمت عمده بین ۶ تا هشت هزار تومان در بازار عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه کرایه های حمل و نقل و جابجایی بار برای وارد کردن به استان سرسام آور شده است، گفت: دو روز گذشته یک بار ۱۵ تنی گوجه فرنگی با خرید کیلویی به قیمت هشت هزار تومان ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه بار خورده است.

صفری خاطرنشان کرد: این در حالی است که متاسفانه به دلیل فروش نرفتن گوجه فرنگی وارد شده با این قیمت و اینکه محصول میوه و تره بار عمر نگه داری بالایی ندارد، با قیمت هفت هزار تومان به فروش رسید.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی کشاورزی یکپارچه نداریم، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه در حوزه تولید محصولات کشاورزی الگوی کشت و مدیریت به خوبی انجام نمی شود، طی یک سال محصول به میزانی تولید و تبدیل به خوراک دام می شود و زمانی به حدی می رسد که برای هر کیلوگرم باید قیمت بالایی پرداخت کرد.

صفری اظهار داشت: در حال حاضر در میدان میوه و تره بار بجنورد، گوجه فرنگی با قیمت کیلویی ۶ تا هشت هزار تومان، سیب زمینی با قیمت کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، هندوانه با قیمت کیلویی سه تا چهار هزار تومان و بادمجان با قیمت کیلویی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان عرضه می شود.

وی بیان داشت: هزینه های جانبی بالا باعث می شود که میوه نیز با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده برسد و باعث گلایه مندی مردم در این زمینه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =