ارز ۴۲۰۰ به کانون فساد در کشور تبدیل شده است

محمد مخبر گفت: تمام قوای کشور آمادگی دارند در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به گونه ای گام بردارند تا فشاری به دهک های پایین وارد نشود.

به گزارش فراهان خبر؛ معاون اول رئیس جمهور همچنین در جلسه هیات دولت به برنامه دولت برای کمک به مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر پس از اجرای خذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه کشور اشاره کرد و گفت: دولت به عنوان کمک مالی مبلغی را که تنها برای خرید کالا استفاده می شود برای واریز به حساب بانکی اقشار مختلف در نظر گفته تا در این صورت علاوه بر کمک و از بین بردن اثرات حذف ارز ۴۲۰۰، از تورم و افزایش پایه پولی و نقدینگی در کشور نیز جلوگیری شود.

براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اختیار حذف یا حذف‌نشدنِ ارز ترجیحی، برعهده دولت قرار داده شده است .

۱۵ اسفند پارسال مجلس شورای اسلامی ایران  با رای مثبت ۱۹۴ نماینده با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال ۱۴۰۱ موافقت کرد.

طبق برآورد کارشناسان اقتصادی با حذف این ارز ترجیحی، دولت ۹ میلیارد دلار که باید برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد، صرفه‌جویی خواهد کرد.

نمایندگان مجلس همچنین برای کاهش اثرات حذف این ارز دولت را موظف کردند واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، «زیان رفاه مصرف‌کنندگان» را با روش‌هایی مثل صدور کالابرگ جبران کند.

پیش‌تر مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه از حذف تدریجی ارز ترجیحی خبرداد و گفت: هر زمان شرایط و فضای اقتصادی کشور مساعد باشد، می‌توان به‌تدریج حذف ارز ترجیحی را عملیاتی کرد؛ درحال‌حاضر برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمان و تاریخ مشخصی را نمی‌توان تعیین کرد.

در جلسه امروز هیات دولت همچنین بنا شد با برگزاری جلسات در دولت مقرر شده اجاره منازل مسکونی در تهران، استان ها و شهرستان ها بیش از ۲۵ درصد افزایش نیابد.

محمد مخبر در این جلسه از اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن برای قشرهای آسیب پذیر خبر داد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =