به گزارش فراهان خبر؛ اشرف جواهری کارشناس فرهنگی و خانواده در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به اهمیت مسئله عفاف و حجاب گفت: امروز جهان شاهد دو نوع الحاد است ، الحاد غرب و مادیگری برای سرکوبی خدا و الحاد شرق و لیبرالیستی برای سرپیچی از خدا که در الحاد اول شرق عالم را به رهبری شوروی سابق درنوردید و الحاد دوم غرب عالم را به رهبری آمریکا در برگرفت.
وی افزود: انسان و نظامهای وابسته یکی از این دو را باید میپذیرفت یا ماتریالیسم را با گزاره خدا نیست و یا گزاره لیبرالیسم را با گزاره خدا هست اما خدای بازنشسته ، یعنی خدایی که هیچ ظهور و حضوری در زندگی و جامعه انسان ندارد و نمیخواهد داشته باشد.
جواهری بیان کرد: اما در دنیایی چنین تاریک و هولناک که پر از تردید و تباهی بود ناگهان نوری تابید بالنده از جنس شریعت و مردی را در گوشهای از این کره خاکی که زخمی هر دو الحاد بود بیدار میکند و در برابر نگاه ناباورانه تحلیل گران علوم سیاسی و نظریهپردازان علوم اجتماعی و… راه سومی را که نه غربی و نه شرقی است که حقیقتاً انفجاری از نور بود پدیدار میکند و در همان ایام هم امام خمینی(ره) فرمودند انقلاب ما انفجار نور بود.
کارشناس فرهنگی و خانواده اضافه کرد: ترکیب جدید اسلامیت و جمهوریت پیام تازهای به جهان مخابره کرد که در کشوری حضور و جمهور مردم برای حاکمیت اسلام یک نظام مبتنی بر ارزشهای دینی را پدید آورده است.
وی گفت: این آغاز راه بود و برای پدیداری و پایداری آن نیاز بود یک توجه اساسی در آن لحاظ شود و به همین دلیل از همان سالهای نخستین پیروزی انقلاب دغدغه مهم توسعه و شعائر الهی و آرمانهای امام بهعنوان یک مبنای بنیادین در دستور کار قرار گرفت.
جواهری افزود: در همین راستا نهادهای ارزشمندی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی که وظیفه گسترش و توسعه فرهنگ انقلاب را داشت پدید آمد و بدون شک یکی از دغدغههای مهم که در بعد فردی یک فریضه و در بعد اجتماعی بهعنوان شاخص و معرف جامعه اسلامی و تفاوت این حکومت با سایر حکومتها مسئله عفاف و حجاب است که موضوع بسیار مهمی است و جز ارزش محسوب میشود.
وی بابیان اینکه مسئله عفاف و حجاب متأسفانه علیرغم اهمیت آن در زیر آواری از تهدیدات، غفلتها و کجسلیقگیها قرارگرفته تا جایی که وضعیت پدید آمده امروز را شاهد هستیم،گفت: موضوع عفاف و حجاب در کشور مابعد از چهار دهه از انقلاب حقیقتاً دچار یکچند ضلعی آسیبرسان بوده که اضلاع آن افراطوتفریط، بد دفاع کردن ، فقدان همگرایی در گروههای مرجع، فقدان الگوهای میانجی و همانندساز، فقدان استواری و استمرار در برنامهها هست.
کارشناس فرهنگی و خانواده افزود: در دوران پس از انقلاب شاهد این هستیم که افراطوتفریطها بسیار سنگین بوده و سختگیریهای شدیدی در استفاده از حجاب برتر بدون شناساندن ارزش این نوع پوشش برای استفادهکنندگان و به شکل تفریطی آن یعنی وادادگی و رها کردن اصل حجاب تحت عنوان ظاهرفریبی ، پاکدل بودن مردم و عدم نیاز به آراستگی ظاهری حجاب و عفاف را دچار بد دفاع کردن نموده است.
وی ادامه داد: اثر بد دفاع کردن میتواند هزاران بار از خوب کوبیدن هم مخربتر باشد و امروزه دختران جامعه ما بهعنوان مخاطب اصلی پیام عفاف و حجاب به دنبال دانستن چرایی این حکم خدایی هستند و آنهم در فضای مسموم شده به انواع شبهات و القائات و ترفندهایی ازایندست که حجاب برای زمان پیامبر(ص) بوده و نه زمانهای دیگر و یا اینکه حجاب یک فضیلت است نه یک فریضه و یا اینکه موضوعیت حجاب از بین رفته است که اینها جای توجه دارد.
جواهری بیان کرد: حال در میان اینهمه سموم فکری القاشده مدافعانی بوده و هستند که در عین گرفتار بودن در جهالت از باب بد دفاع کردن به استدلال برای جامعه زنان و دختران جوان میپردازند که این مسئله جامعه هدف را از حجاب که یا با آن آشنا نیست و یا آشتی نیست دورتر و دورتر میکند.
وی با اشاره به مصادیق بد دفاع کردن از حجاب گفت: ازجمله نمونههای بد دفاع کردن بیان این مطلب است که خداوند حجاب را برای دختران وزنان وضع فرمود تا مردان و پسران دچار هیجانات غیراخلاقی و جنسی نشوند و در جامعه راحتتر در تردد باشند که مخاطب جوان بلافاصله پرسش گری را با پرخاشگری در هم میآمیزد و میگوید: من در گرما و سختی باشم تا مردان آسوده باشند و لذا باید به مسئله بد دفاع کردن از حجاب و عفاف توجه ویژه شود.
کارشناس فرهنگی و خانواده افزود: حالآنکه در لسان بین و این خداوند متعال که از دو ویژگی روشنگری و مهربانی سرشار است ردپایی از این استدلال نیست و خداوند متعال نفع مستقیم عمل به فریضه حجاب را برای زن و جامعه زنان میداند و هدف اصلی این حکم الهی در درجه اول بهرهمندی زن است نه مرد و قرآن کریم میفرماید: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا؛ “ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است و این آیه قرآن باید امروز برای دختران به خوبی تبیین شود تا جوانان آثار و برکات”.
وی ادامه داد: اگر جلوه های مهر آمیز حجاب و جلوه های قهر آمیز بی حجابی به درستی تبیین شود قطعا بانوان در می یابند که عفاف و حجاب فرصتی رویشی سبز در جامعه به آنها می دهد تا بارز کردن حیثیت انسانی خود و پنهان نمودن هیبت زنانگی خود جامعه در تعامل قرار گیرند و جسم و روان آنان مورد سوء استفاده فرصت طلبان قرار نگیرد پس بهره نخست این فریضه الهی و واجب حفظ سرمایه عفت و جان زنان از دستبرد طمع کاران و سودجویان است.
جواهری خاطر نشان کرد: حجاب و عفاف متأسفانه معمولا گرفتار فقدان های بسیار بوده که نیاز به زمان و فرصت بسیار برای تبیین دارد و مهمترین راهکاری که می توان در خصوص توطئه های دشمنان علیه عفاف و حجاب به کار برد جهاد تبیین با محوریت برکات حجاب و عفاف برای بانوان و جامعه است.
انتهای پیام/