کشورهای میزبان که در حفظ امنیت سفارتخانه های ایران قصور کرده اند باید پاسخگو باشند

کارشناس مسائل بین المللی و اروپا گفت: کشورهای میزبان که در مورد مسئولیت خود در پی تعرض به سفارتخانه های ایران قصور کرده اند، حتما باید در روابط دوجانبه با ما و همچنین در بعد بین المللی پاسخگو باشند.

به گزارش فراهان خبر؛ ابوالقاسم دلفی کارشناس مسائل بین المللی و اروپا در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد تعرض به برخی از سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اروپایی گفت: براساس مقررات بین المللی و کنوانسیونها، سفارتخانه ها خاک کشور بیگانه تلقی می شوند که باید امنیتشان توسط کشور میزبان تامین شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و اروپا با تاکید بر اینکه کشورهای میزبان در مورد مسئولیت خود در پی تعرض به سفارتخانه های ایران قصور کرده اند، اظهار داشت: کشورهای اروپایی و آن کشورهایی که سفارتخانه ما در آن مورد تجاوز قرار گرفته اند، مدعی هستند که تلاش خود را در این باره کرده اند و حتما متجاوزین را دستگیر و محاکمه خواهند کرد، اما حتما آنها باید در ابتدا سفارتخانه ها را تحت امنیت قرار می دادند.

وی با اشاره به اینکه حفظ امنیت سفارتخانه ها برعهده کشورهای مسئول بوده، خاطر نشان کرد: کشورهایی که در این مورد قصور کرده اند، حتما باید در روابط دوجانبه با ما و همچنین در بعد بین المللی پاسخگو باشند.

ابوالقاسم دلفی افزود: در بعد دو جانبه باید حتما افرادی را که به این اقدام غیرقانونی دست زدند و به سفارتخانه های ما تجاوز کردند و همچنین به دیپلمات های ما آسیب رساندند و در بعضی جاها به سفیر ما اهانت کردند، شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و از طریق مراجع قانونی کشور پذیرنده پیگیری و از آنها در دادگاه شکایت کنیم. از طرفی در سازمان ملل هم باید همانطور که در دوره ای سفارت انگلیس در تهران مورد حمله قرار گرفت و آنها رفتند شورای امنیت و در سازمان ملل از ما شکایت کردند و بعد از آن اقدامات دست جمعی علیه کشور ما انجام دادند، ما نیز از همین مدل و روش استفاده کنیم و گزارش مفصلی از این تجاوز ها تهیه کرده و به شورای امنیت سازمان ملل و بقیه مراجع بین المللی ارائه دهیم تا به هرحال سفارتخانه های ما تحت محافظت مقبولی قرار گیرند.

نباید از تعرض و خسارت به سفارتخانه ها به سادگی گذشت

سفیر پیشین کشورمان در فرانسه تاکید کرد: نباید از تعرض و خسارت به سفارتخانه ها و همچنین اهانت به سفیر و دیپلمات های کشورمان در خارج به سادگی گذشت و حتما باید با آنها برخورد صورت گیرد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل و اروپا در پایان با بیان اینکه متقابلا حفاظت از سفارتخانه های داخل کشور برعهده کشور ما است، تصریح کرد: براساس مقررات بین المللی ما نیز موظف هستیم از سفارت خانه ها و دیپلمات های خارجی در تهران حمایت کنیم و امنیت آنها را تضمین کنیم. همچنین در شرایط خاص و بحرانی که در حال حاضر هم با آن رو به رو هستیم حتما باید تلاش کنیم که این حفاظت و مراقبت ها را بیشتر کرده تا مورد سواستفاده عده ای سودجو و فرصت طلب که از عناصر شناخته شده ای هستند قرار نگیرند.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 3 =