کنسرسیوم اقتصادی در استان مرکزی راه‌اندازی شود

استاندار مرکزی گفت: کنسرسیوم اقتصادی در استان مرکزی راه‌اندازی شود،

به‌ گزارش فراهان خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه عصر امروز در آیین تجلیل از واحدهای صنعتی برتر صنعتی و معدنی استان مرکزی اظهار داشت: اوضاع و احوال کشور و استان در حوزه صنعت و تولید مشخص است، با وجود همه شرایط و تنگاهای موجود تلاش شد بی‌قفه و بدون توقف زمان خود را در دستگاه‌های اجرایی در راستای رفع مشکلات این حوزه سپری کنیم. 

وی افزود: در یک سال اخیر اتفاقات خوبی افتاده است که جز با تعامل و همدلی بین اجزای استان محقق نمی‌شد، در تحقق اهداف بیش از هم‌افزایی نیاز به همدلی وجود دارد، در همدلی کار به صورت تیمی انجام می‌شود و باید وظیفه دیگران را هرچند جزو وظایف ما نباشد انجام دهیم. 

استاندار مرکزی تصریح کرد: بهار امسال ۰.۸ درصد رتبه بیکاری استان کاهش پیدا کرد و هم اکنون رتبه بیکاری استان ۵.۸ درصد است، مطابق آخرین گزارشات در بهبود فضای کسب و کار رتبه نخست به استان مرکزی اختصاص دارد، در شاخص ترکیبی اشتغال استان مرکزی رتبه دوم را بعد از استان بوشهر کسب کرد، در راه اندازی بنگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل رتبه نخست را کسب کرده است که نشان می‌دهد فرماندهی صنایع در میدان سبب شد موفقیت‌هایی را در استان کسب کنیم. 

مخلص‌الائمه عنوان کرد: کشور و استان مملو از پروژه‌های نیمه تمام است به طوری که بالغ بر ۸۰ هزار پروژه ناتمام در کشور وجود دارد که اگر  30 سال منابع کشور  را صرف پروژه‌های ناتمام شود باز قابل اتمام نخواهد بود. 

وی بیان کرد: سال گذشته ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی وارد استان شد در حالی که در شش سال ماقبل مجموعا ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به استان تخصیص پیدا کرد، هم اکنون برخی از پروژه‌ها از برنامه زمان‌بندی خود جلوتر افتاده است در حالی که اگر به روال گذشته پیش می‌‌رفت پروژه‌ها در سال ۱۴۳۵ وارد مدار بهره برداری قرار می‌گرفتند.

استاندار مرکزی ادامه داد: سال‌های گذشته شرکت هپکو هفت یا هشت ماه حقوق عقب افتاده داشت در حالی که اکنون با تلاشی که در دولت شکل گرفت این مشکلات برطرف شد و استان مرکزی در موقعیت مناسب قرار گرفت اما حفظ موقعیت‌ها بسیار سخت است و باید برای حفظ این جایگاه تلاش کرد.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: نظام مسائل صنایع برای ما روشن است، اگر مسئول ایجاد مسائل نباشیم اما خود را متصدی حل مسائل می‌دانیم و از هیچ کسی قبول نیست که بگوید مسئله‌ای مربوط به دوره قبل است چراکه پیشرفت اقتصادی و تولید در بستر امنیت حاصل می‌شود اگر امنیت وجود نداشته باشد رشد و توسعه کشور محقق نمی‌شود. 

وی اضافه کرد: سال گذشته پیچیده‌ترین جنگ ترکیبی را شاهد بودیم که در برخی از مواقع دشمن توانست به هدف خود برسد از جمله در مسائل اقتصادی که ضرباتی را وارد کرد هرچند در استان مرکزی به همت جامعه کارگری و کارفرمایی با مشکل خاص مواجه نشدیم به طوری که با همراهی بدنه مردم پیشرفت در مدار امنیت فراهم شد. 

استاندار مرکزی ادامه داد: جنگ باد و خورشید با نفت و گاز سال‌ها آغاز شده است و ما جبهه درست را تشخیص نمی‌دهیم و سمت نفت و گاز ایستاده‌ایم و در انتظار انرژی فسیلی هستیم در حالی که صنایع و بخش تولید باید خود را به انرژی تجدیدپذیر متصل کنند در انتظار نیروگاه نباشند. 

مخلص‌الائمه با بیان اینکه نیاز است کنسرسیوم اقتصادی در استان راه‌اندازی شود، تصریح کرد: مجوز دومین پارک لجستیک در استان مرکزی در راستای ایجاد بستری برای فعالیت‌های اقتصادی اخذ شده است.

وی با اشاره به اینکه ما معتقد به دولت قایقران به جای دولت پاروزن هستیم به طوری که دولت باید وظیفه قایقرانی را عهده‌دار باشد، گفت: در محورهای مواصلاتی استان دچار عقب افتادگی هستیم و استان مرکزی در تمامی مقاطع رتبه سوم تردد را دارد، بالغ بر ۴۸ کارگاه راه در استان فعال است و برای نخستین بار از تاسیس استان پروژه‌ها به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود و اگر غیر از این باشد پروژه کامل تعطیل می‌شود. 

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: عملیات تقاطع غیر هم سطح خیر آباد فعال شده است و باید تلاش شود این پروژه شتاب بگیرد، از لحاظ هزینه و منابع مشکلی وجود ندارد تنها مشکل حقوقی است که در پی رفع آنها هستیم. 

به گزارش تسنیم، در این آیین با حضور مسئولان از  شش شرکت که در سطح ملی حائز رتبه شدند تقدیر شد. 

صنایع استان مرکزی با مشکلات جدی در تخصیص و تامین ارز دارند

علی جودکی در این آیین با اشاره به اینکه صنایع با همه مشکلات در آسمان صنعت کشور و در بخش تولید به خوبی می‌درخشند، اظهار داشت: مسائل و مشکلاتی بسیاری بر سر راه معدنکاران استان قرار دارد اما ایده‌ال ما در افق صنعت این است که به دنبال یک بازار رقابت کامل هستیم. 

وی افزود: پیش زمینه بازار رقابت کامل  رفع انحصار ، تک نرخی شدن ارز و رفع موانع تولید است که جزو الزامات محسوب می‌شود و به عنوان رویکرد وزیر صمت در مدیریت جدید وزارت صمت دنبال می‌شود. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: در بحث تک نرخی شدن ارز مجموعه وزارت صمت یک عامل از چند عامل است و چگونگی رسیدن به این مبنا در دست بررسی است، اگر الزامات بازار رقابت کامل محقق شود بسیاری از مسائل و مشکلات صنایع برطرف می‌شود. 

جودکی بیان کرد: صنایع در حوزه تامین و واردات مواد اولیه دچار چالش‌های جدی هستند، همچنین صنایع استان مشکلات جدی در تامین و تخصیص ارز دارند و حجم و انبوه گسترده‌ای از تقاضا وجود دارد که این مسائل را رقم زده است. 

وی ادامه داد: در استان مرکزی  مجموعه تیم اقتصادی استان به دنبال این هستیم شرایطی را فراهم آوریم که برخی از مشکلات صنایع را با استفاده از ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برطرف کنیم. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: بحث تبصره ۱۶ و ۱۸ از دیگر چالش جدی است که صنایع با آن روبه‌رو هستند، امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته بتوانیم حداقل‌ها را تامین کنیم تا صنایع با دغدغه کمتری این مسیر را راهبری کنند و به رشد پیش‌بینی شده ۸ درصدی دست پیدا کنیم. 

انتهای پیام/۷۱۱/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هجده =