قانون جدید انتخابات مجلس فرصت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها افزایش داده است

نماینده سابق تفرش، آشتیان و فراهان گفت: در قانون جدید با توجه به دو مرحله ای کردن ثبت نام کاندیدا مدت زمان احراز صلاحیت ها افزایش یافته و شورای نگهبان فرصت کافی را بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس داشته باشد و هم باعث می‌شود حقی از فردی ضایع نشود.

حسینی، نمابنده سابق تفرش،آشتیان و فراهان در گفتگو با فراهان خبر گفت: شاکله انتخاب در نظام جمهوری اسلامی از سوی مردم صورت می گیرد و این نشان از دموکراسی و انتخابات آزاد است. در طول سال ها اصلاحاتی در قانون انتخابات صورت گرفته تا نواقص قبلی برطرف و هزینه های انتخاباتی هم کاهش می یابد.

وی با اشاره تصویب قانون انتخابات مجلس گفت: در این طرح التزام و جرم انگاری دیده شده و حتی تبعات و حد مجازات ها برای کوتاهی دستگاه های مسئول هم در نظر گرفته شده است و یکی از اهداف و دستاوردهای اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بسترسازی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.

حسینی افزود: وظایف عوامل اجرایی، نظارتی و مردم را برای یک انتخابات سالم و ستادهای انتخاباتی و نماینده کاندیدا پای صندوق پیش بینی شده است و همه عوامل انتخاباتی با مطابق موازین قانونی عمل کنند و در صورت تخلف برخورد می شود و این موضوع در سندات قبل کمتر توجه شده است.

نماینده سابق تفرش، آشتیان و فراهان اظهارکرد: در این قانون تمام تمام تخلف انتخاباتی به صورت صریح پرداخته شده و به تمام گزارشات و تخلفات انتخاباتی توجه می شود.

وی گفت: در قانون جدید برای افزایش ضریب دقت نهادهای نظارتی زمان طولانی تر شده و به دقت در تایید کاندیدا کمک می کند.

حسینی با اشاره به احراز صلاحیت ها بر اساس قانون جدید افزود: در قانون جدید با توجه به دو مرحله ای کردن ثبت نام کاندیدا مدت زمان احراز صلاحیت ها افزایش یافته و شورای نگهبان فرصت کافی را بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس داشته باشد و هم باعث می‌شود حقی از فردی ضایع نشود.

حسینی افزود: با اجرا زیر ساخت ها و لینک کردن سامانه های اطلاعاتی کشور با احراز هویت رای دهندگان علاوه بر سرعت در نتیجه انتخابات از تقلب در انتخابات پیشگیری می شود.

نماینده سابق تفرش، آشتیان و فراهان اظهارکرد: مسئله‌ای که همواره مورد مطالبه داوطلبان بوده اما به دلیل نقص قوانین، امکان پیگیری نداشته که در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، داوطلبان این امکان را به دست می‌آورند که دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت خود را مکتوب دریافت کنند.

وی با اشاره به تضییع حق افراد و اعتراض به عدم احراز صلاحیت در قانون جدید گفت: کاندیدا با مراجعه به شورای نگهبان و با شنیدن صحبت کاندیدا تصمیم بگیرید و با ارایه اسناد کافی و در زمان مشخص نسبت به صلاحیت کاندیدا تصمیم بگیرید.

حسینی بیان کرد: در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، پیش‌بینی‌های لازم برای تبلیغات انتخاباتی انجام شده است. همچنین در این طرح به موضوعات مرتبط با تخلفات انتخاباتی، جرایم انتخاباتی و جلوگیری از خرید و فروش رأی اشاره شده است.

وی با بیان اینکه نوع و شیوه تبلیغات در زمان انتخابات در بخش فضای مجازی هم در این طرح لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: هر داوطلب می‌تواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد و موظف است که نشانی و مشخصات دقیق درگاه و مسئول آن را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیئت استانی بررسی تبلیغات اعلام و پیوند آن را در سامانه‌ای که وزارت کشور اعلام می‌کند، ثبت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =