دولت تنها محصولات کشاورزی با خرید تضمینی را قیمت‌گذاری می‌کند

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت‌گذاری توسط دولت تنها برای محصولاتی است که دولت ضمانت خرید آن‌ها را دارد و اگر کشاورز نتوانست محصول خود را در بازار بفروشد، دولت با نرخ مصوب، محصول را از کشاورز خریداری می‌کند.

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «دیار آفتاب»؛ اظهار کرد: قیمت‌گذاری خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی طبق قانون ماده‌واحده متشکل از وزیر جهاد کشاورزی، اعضای وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، پنج نفر از نمایندگان تشکل‌های بخش کشاورزی و حضور دو نفر از نمایندگان مجلس به عنوان عضو ناظر انجام می‌شود.

وی با اشاره به خرید تضمینی محصولات کشاورزی افزود: قیمت‌گذاری توسط دولت فقط برای محصولاتی است که دولت ضمانت خرید آن‌ها را دارد و اگر کشاورز نتوانست محصول خود را در بازار بفروشد دولت با نرخ مصوب، محصول را از کشاورز خریداری می‌کند که این محصولات شامل گندم، چغندرقند و دانه‌های روغنی است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان تعداد واسطه‌های فروش محصولات کشاورزی اضافه کرد: محصولات کشاورزی که توسط دولت به صورت تضمینی خریداری می‌شود بدون واسطه‌های غیر دولتی به بازار عرضه می‌شوند اما در محصولات دیگر که شامل خرید تضمینی دولت نیستند واسطه‌های فروش وجود دارد.

نظری ادامه داد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به اداره جهاد کشاورزی در بخش روستایی مربوطه، آمادگی خود را در جهت کاشت محصول کشاورزی به صورت خرید تضمینی دولت اعلام کنند و با دریافت بذر و کود شیمیایی دولتی به کاشت، برداشت و فروش محصول خود به دولت بپردازد.

وی با اشاره به دلیل گران شدن محصولات کشاورزی بیان کرد: متغیر بودن میزان برداشت در سطح زمین نسبت به یکسان بودن مخارج آماده‌سازی کشت یکی از عوامل گرانی محصولات کشاورزی است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان استفاده از روش‌های بهینه زراعت تصریح کرد: کشاورزان با پرهیز از کاشت هر ساله زمین و پی در پی که بدون آیش و تنفس است، میزان برداشت خود را افزایش دهند و همچنین می‌توانند با سم‌پاشی، مبارزه با آفات، کود دهی به موقع و آبیاری منظم قیمت و هزینه‌های تولید را کاهش دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =