مسجدی که پاتوق نوجوانان است

در روستای امیرآباد فراهان مسجد فعالی وجود دارد که همه محله را مانند یک سازمان قوی اداره می‌کند و اهالی روستا به خاطر ویژگی های خاصش به خوبی می شناسند.

به گزارش فراهان خبر؛ مسجد طراز اسلامی در زمینه عبادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و نظامی و… نقش آفرینی می کند.

مسجد از صدر اسلام به عنوان قلب تپنده امت و جامعه اسلامى؛ مرکز عبادت و مقر حاکمیت و اجتماعات دینی، سیاسی، اقتصادی و رفع مشکلات و قضاوت و دیگر امور اجتماعی بوده و همه کارکردهاى واقعى خود را به کامل‌ترین شکل دارا بودند.

امروز هم مسـجد می‌تواند در کانون تحولات اسلامی قرار بگیرد و باید نقطه تبلور و اوج شکوفایی احکام الهی و فرامین پیامبر(ص) باشند. انقلاب اسلامی ایران یک حرکت عظیم بود که با نگاه مردمی، حرکت مردمی و کار مردمی در دل مسجد آغاز شد.

در هشت سال دفاع مقدس مساجد به عنوان پایگاهی برای بسیج و اعزام نیرو، در مقاطعی مکان سوادآموزی و گاهی محل مداوای مجروحین جنگی بوده ­اند.

مساجد پایگاه معنوی و چراغ درخشان تبیین گام دوم انقلاب اسلامی و محوریت تمدن نوین اسلامی در خودسازی و جامعه سازی شکل گرفته و محور اجتماع هم باید خانواده و مساجد باشد.

مسجد در رویکرد تربیتی، پایگاه و کانون اصلی تربیت است و باید مرکز تربیت اعتقادی، عبادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه باشد و در رویکرد نهادی، مسجد، بستر و نهاد محوری ارائه‌ی خدمات مختلف فرهنگی و اجتماعی و اداره‌ی جامعه‌ی اسلامی است.

در روستای امیرآباد فراهان مسجد فعالی وجود دارد که همه محله را مانند یک سازمان قوی اداره می‌کند و اهالی روستا به خاطر ویژگی های خاصش به خوبی می شناسند، درب این مسجد همیشه بر روی اهالی روستا باز است وخدمات مختلفی را به اهالی روستا ارائه می‌دهد.

این مسجد شبیه‌ی مسجد خاطرات پدربزرگ‌ها. مسجدی زنده و پویا که مانند یک مرکز واحد همه‌ی محله را دور خود جمع کرده است و حضور کودکان و نوجوانان در این مسجد نوجه هر رهگذری را جلب می کند و فعالیت های این مسجد رنگ خدایی دارد.

مسجد این روستا الگویی از یک کانون اسلامی است؛ چرا که این مسجد همیشه فعال بوده و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی، بخشی از نیازها و دغدغه‌های اهالی روستا را رفع کرده ‌است.

 در این مسجد علاوه برپایی نمازجماعت در ۳ وقت شبانه‌روز از آموزش مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه برای بانوان، آموزش روان‌خوانی، تجوید قرآن، بیان احکام و احادیث گرفته تا برگزاری کلاس های علمی، هنری، مشاوره و روشنگری و برگزاری سفرهای زیارتی قم و جمکران در این مسجد برپا می‌شود.

 راه اندازی اتاق مشاوره، برگزاری دوره «تحکیم خانواده» با هدف تقویت بنیان و نظام خانواده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دراین مسجد با موضوع مهارت های زندگی انجام می شود.

همچنین مشاوره تخصصی تحصیلی ویژه دانش آموزان، برگزاری جلسات مستمر مشاوره مذهبی، احکام با حضور کارشناسان و مشاوران مجرب از جمله برنامه های مشاوره ای این مسجد است.

این مسجد در حوزه کارآفرینی هم ورود کرده است و با راه اندازی صندوق قرض الحسنه برای زنانی که می‌خواهند شغل خانگی راه بیندازند یا دیگر افرادی که مهارت دارند اما دست‌شان تنگ است، تسهیلات قرض الحسنه می دهد.

در این‌ مسجد با برنامه ‌ریزی ‌ها و فعالیت های فرهنگی صورت گرفته نوجوانان و جوانان زیادی جذب مسجد شده اند، روحانی جوان این مسجد علاوه بر فعالیت های فرهنگی، هنری و ورزشی برای بچه‌های مسجد جشن تولد می‌گیرد تا بیشتر به مسجد جذب شوند.

حیدری، مسئول امور مساجد فراهان در گفتگو با فراهان خبر با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب تحقق محله اسلامی با محوریت مساجد انجام شود. اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس و بحران‌های زلزله، سیل و کرونا مساجد ظرفیت‌های اجتماعی خود را برای خدمت‌رسانی به مردم به منصه ظهور رسید.

وی افزود: تهیه و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک و دستکش یک‌بارمصرف، تهیه آبمیوه و توزیع میان کادر درمان و بیماران بیمارستان‌ها، تهیه داروی بیماران کرونایی بخش‌هایی از خدمات بچه‌های مساجد در دوران کرونا بوده است که نشان از نقش کلیدی و اثرگذار مساجد در ارائه خدمت به مردم بوده است.

حیدری اظهارکرد: در گام دوم انقلاب باید رویکرد مسجد محوری و احیای کارکرد مساجد برای حل مشکلات و خدمت به مردم تقویت شود.

مسئول امور مساجد فراهان گفت: مساجد، مردمی‌ترین پایگاه‌های اجتماعی را برخوردارند بر همین اساس می‌توان با بهره‌گیری از ذائقه‌سنجی مخاطب و استفاده از ظرفیت جوانان و داشتن افق چشم‌انداز برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها می‌توان یک مسجد تمدن‌ساز و طراز اسلامی را تشکیل داد.

وی خاطرنشان کرد: ما باور داریم که تمدن اسلامی با محوریت مساجد شکل خواهد گرفت که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است لذا با تقویت و تجهیز مساجد و کمک به فعال شدن آن‌ها به سمت تحقق محله اسلامی و دولت اسلامی پیش خواهیم رفت.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =