کاپیتولاسیون یک‌طرفه به نفع آمریکا بود

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه کاپیتولاسیون یک‌طرفه به نفع آمریکا بود، گفت: نطق تاریخی امام(ره) در مورد تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون، تمام محاسبات آمریکا و رژیم شاه را به‌هم زد.

ولی اله بیاتی در گفتگو با فراهان خبر، با اشاره به چهارم آبان‌ماه، سالروز اعتراض تاریخی امام راحل به تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون، گفت: در پی تصویب این لایحه، امام‌خمینی(ره) در روز چهارم آبان ۱۳۴۳ اقدام رژیم را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی افزود: امام‌خمینی(ره) در سخنانی تاریخی خود فرمودند؛ «عظمت ایران از بین رفت، استقلال از دست رفت، عزت ما پایکوب شد و…» با این نطق تاریخی، مخالفت با قانون کاپیتولاسیون به یکی از محورهای اصلی مبارزات و مطالبات انقلابیون تبدیل شد.

بیاتی با بیان اینکه نطق تاریخی امام(ره) تمام محاسبات آمریکا و رژیم شاه را به‌هم زد، اظهار کرد: حضرت امام(ره) عملاً نقشه رژیم را نقش بر آب کردند، این سخنرانی که یکی از مهم‌ترین بیانات حضرت امام بود، در واقع خط مشی کلی مبارزات اسلامی را تعیین و تکلیف شاه و رژیم وابسته را معلوم کرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس، گفت: در این قرارداد تصویب شده بود که اتباع خارجه در ایران آزاد هستند و هر عملی را که می‌خواهند انجام دهند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین خطای رژیم پهلوی هم این بود که این قرارداد ننگین را به امضا برساند، افزود: این قرارداد یک طرفه به نفع آمریکایی‌ها بود که حتی ملت ایران را از سگ‌های آمریکا پست‌تر کرده بود.

بیاتی اظهار کرد: این عهدنامه منافع آمریکا را ایران تأمین کرد و آن‌ها به‌دنبال غارت ایران بودند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها در طول تاریخ همواره از موضع بالا به کشورها نگاه کردند، پس از انقلاب اسلامی با همین دیدگاه آمریکایی‌ها سعی کردن خودشان را برتر بدانند.

وی گفت: عکس‌العمل افشاگرایانه امام‌خمینی(ره) جرقه‌ای بود برای شعله‌ور شدن نهضتی که تداوم پیدا کرد و با سیر پرفراز و نشیب، در بهمن ۵۷ به بار نشست و سبب عزت و پیشرفت ملت ایران شد.

بیاتی اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی هم آمریکایی‌ها به‌دنبال این بودند که مانند دوران پهلوی منافع خود را در ایران داشته‌باشند اما چون منافع آن‌ها در ایران تأمین نمی‌شود با ما دشمنی می‌کنند.

نماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: الان هم منابع ما در آمریکا بلوکه است و این از خیانت آمریکا علیه ملت ایران است و باید این منابع به مردم ایران بازگردانده شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + دوازده =