قبض آب، برق و گاز سینماها، کتابفروشی‌ها و مراکز فرهنگی هنری یارانه‌ای شد

نمایندگان مجلس با نظر مساعد دولت با محاسبه هزینه انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراکز فرهنگی - هنری، سینمایی، قرآنی و کتابفروشی با تعرفه فرهنگی موافقت کردند.

به گزارش فراهان خبر؛ نمایندگان در نشست علنی امروز سه شنبه ۱۶ آبان مجلس شورای اسلامی به بررسی بند «ح» ماده ۷۵ لایحه برنامه توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس پرداختند.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در مخالفت با این بند اظهار کرد: این متن بسیار گسترده است و عملیاتی کردن آن توسط دولت مشکل است در مجلس هشتم من خودم چند بار درباره رایگان شدن خدمات آب و برق و گاز مساجد و حسینیه هاصحبت کردم که رأی آورد، اما به مرور مرتبا دولت‌ها به آن استثنا زدند. باید یک قانونی تصویب کنیم که بتوانیم عمل کنیم مثلا گفته شده «بسیج و شتاب دهنده‌های صنایع خلاق فرهنگی» که باید این عبارت تبیین شود به مراکز هنری هم در این متن اشاره‌ای نشده است.

جعفر قادری در موافقت با این متن گفت: در این حکم بحثی از رایگان شدن هزینه‌های آب و برق نیست بلکه تعرفه فرهنگی است؛ این مراکز امکان اداره کردن بدون یارانه را ندارند؛ چه اشکالی دارد که هزینه آب و برق و گاز مصرفی مراکز فرهنگی طبق تعرفه‌های یارانه‌ای باشد؟ البته اگر تغییر کاربری دادند و استفاده تجاری از آن کردند، از شمول این حکم خارج خواهند شد؛ اما نباید از موضوعات فرهنگی غافل شویم.

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به نمایندگی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم گفت: این حکم عینا در برنامه ششم هم آمده بود، اما آیین نامه اجرایی آن تا پایان این برنامه تهیه نشد؛ این‌ها کمک‌های غیر مستقیم به بخش فرهنگ است؛ در ارجاع به کمیسیون تلفیق، بخش فعالیت‌های دیجیتالی که مورد اختلاف دولت و مجلس بود، حذف شده است. امروزه هر چه قدر هزینه فعالان فرهنگی را کم کنیم که در بخش‌های تبلیغ دین و فرهنگ فعالند، به ارتقای شاخص‌های فرهنگی کمک بیشتری کرده ایم.

قالیباف رئیس مجلس در این باره اظهار داشت: شما در بازگشت این بند به کمیسیون تلفیق، عبارت دیجیتالی را از متن قبلی برداشته اید، اما به جای آن عبارت «در بستر‌های مختلف» اضافه کرده اید که مشمول عبارت رقومی (دیجیتالی) هم می‌شود؛ لذا دولت باید آیین نامه‌ای بنویسد که این مراکز صرفا فرهنگی باشند و مراکزی که علاوه بر فعالیت فرهنگی، به سایر فعالیت‌ها هم می‌پردازند، مشمول این حکم نشوند.

در ادامه با درج عبارت «تهیه آیین نامه مربوطه ظرف ۶ ماه از سوی دولت» این بند با موافقت دولت و کمیسیون تلفیق مجلس به رأی گذاشته و تصویب شد که به شرح زیر است:

ح- هزینه‌های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه ای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی – دینی، بسیج و شتاب دهنده‌های صنایع خلاق فرهنگی – اجتماعی، انتشاراتی در بستر‌های مختلف، کتابفروشی، سالن‌های نمایش فیلم و تئاتر دارای مجوز از مراجع ذی صلاح مشروط به رعایت قوانین و مقررات پلیس اماکن عمومی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مادامی که فعالیت و استحقاق آن‌ها مورد تأیید مراجع ذی صالح باشد و همچنین مشروط به رعایت الگوی مصرف، بر اساس تعرفه فرهنگی (آموزشی) محاسبه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =