ناتوانی ارتش اسرائیل در برابر مقاومت معضل اصلی این رژیم در جنگ غزه است

یک استاد دانشگاه سوئد معتقد است مقاومت توانایی جنگ از ارتش اسرائیل را گرفته و آن‌ها را به زانو در آورده چیزی که اسرائیل به شدت از آن هراس دارد.

به گزارش فراهان خبر؛ یک مقام سابق امنیتی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی چند روز پیش اذعان کرده بود اسراییلی‌هایی که در ابتدای جنگ از نابودی حماس حمایت می‌کردند، اکنون دیگر از جنگ خسته شده‌اند و حمایت از حذف حماس کاهش یافته است. براساس برخی گزارش‌های رسمی در رژیم صهیونیستی لیست اسامی نظامیان کشته شده اسرائیلی هر لحظه طولانی‌تر می‌شود، جایگاه حماس نزد افکار عمومی هر لحظه بهتر می‌شود، نه فقط به خاطر اینکه این جنبش توانست با حمله هفتم اکتبر «اسرائیل» را غافلگیر کند، بلکه به این خاطر که با موفقیت در مقابل این رژیم می‌جنگد. 

از سوی دیگر، مقاومت فلسطین موفق شده است که تعدادی از جاسوسان رژیم صهیونیستی را بازداشت نماید. یک منبع در بخش امنیت مقاومت فلسطین اعلام کرد که فرماندهان مقاومت پس از بررسی اسناد امنیتی به دست آمده در جریان عملیات طوفان الاقصی، تعدادی از جاسوسان رژیم صهیونیستی را در نوار غزه شناسایی و بازداشت کردند. منبع مذکور اشاره کرد که فرماندهان مقاومت به گنجی راهبردی دست یافتند که شامل اطلاعات امنیتی حساس در مورد چگونگی ارتباط سرویس‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شاباک با جاسوسان خود در نوار غزه و شیوه کار این جاسوسان است و همین مساله کار سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی در غزه در جریان نبرد طوفان الاقصی را با سختی و دشواری زیادی مواجه کرده است. حال برای بررسی بیشتر اوضاع این روز‌ها در سرزمین‌های اشغالی به ویژه در نوار غزه باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی انجام داده با گرک سیمون، استاد دانشگاه و نویسنده از سوئد که مشروح آن در ذیل از نظرتان می‌گذرد.

-شما ادامه روند درگیری‌ها را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

گرک سیمون: ممکن است درگیری گسترده تری در منطقه رخ دهد که رژیم اسرائیل را مجبور به پایان دادن به حملات بی رویه خود کند. بایدن این روز‌ها مدعی است که از کشتار مردم بی دفاع حمایت نمی‌کند و این گونه وانمود می‌کند که با کشتار کودکان و زنان بی دفاع مخالف است، اما در عمل واقعیت چیز دیگری است دولت او سلاح‌های بیشتری به اسرائیل می‌فرستد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید این رژیم تا زمانی که برای ریشه‌کن کردن حماس لازم باشد، مبارزه خواهد کرد. به گفته تحلیلگران، رژیم اسرائیل متعهد به ادامه تجاوزات خود به غزه برای هفته‌های متمادی و شاید حتی برای ماه‌های آینده است.

-تحلیل شما از روند دفاعی نیرو‌های مقاومت چیست؟ آیا این مقاومت در منطقه قابل شکست است؟

گرک سیمون: آسیبی که مقاومت فلسطین به نیروی زمینی رژیم وارد می‌کند یکی از سناریو‌هایی است که می‌تواند به این جنگ پایان دهد و رژیم را به مذاکرات جدی بر سر تبادل اسرا سوق دهد. کارشناسان می‌گویند حماس و جهاد اسلامی فلسطین دقیقاً این کار را با از بین بردن توانایی‌های ارتش اسرائیل انجام می‌دهند. به همین دلیل ارتش اسرائیل پیش از این از تهاجم زمینی به غزه خودداری کرده بود و بهایی که سربازانش می‌پردازند را می‌دانستند. چیزی که این بار تغییر کرد، محاسبات رژیم بود که صد‌ها سرباز را در ۷ اکتبر از دست داد، و اتفاق نظر این بود که در هیچ حمله زمینی این همه نیرو از دست نخواهد داد و بنابراین تصمیم گرفت با تهاجم زمینی به پیش ببرد. برخی کارشناسان خاطرنشان کرده اند که رژیم اسرائیل حملات زمینی خود را در سه مرحله انجام می‌دهد. بمباران ۲۰ روزه اولیه یک مرحله تلقی نمی‌شود، بلکه یک کمپین شوک و هیبت، وحشت و تلاش برای تضعیف روحیه فلسطینی‌ها است. این روش هم نتیجه نداد و رژیم اسرائیل به سمت حمله زمینی رفت. اگر ارتش اسرائیل بخواهد فقط با پرتاب بمب از هوا حاکمیت خود را بر غزه را حفظ کند، نه می‌تواند حماس را ریشه‌کن کند و نه می‌تواند پیروزی‌ای را که رژیم به شدت به دنبال آن است، به ارمغان بیاورد.

مرحله اول نقشه اسرائیل، حمله زمینی به شمال غزه بود، جایی که ارتش اسرائیل هنوز چیزی به دست نیاورده است. چند روز پیش اسرائیل مدعی شد شمال غزه را تحت کنترل خود درآورده است و امروز بیشتر نبرد‌ها در شمال غزه در جریان است. ادعا‌های اسرائیل درباره حمله به بیمارستان الشفا در شمال غزه یکی از بزرگترین رسوایی‌های این رژیم بود. رهبران حماس و مرکز فرماندهی حماس که به ادعای ارتش اسرائیل در زیر بیمارستان پنهان شده اند، ولی آن‌ها در این مدت کجا بودند؟ چرا اسرائیل نتوانست حتی یک مورد را پیدا کند؟! اسرائیلی‌ها در شمال غزه هیچ دستاوردی نداشتند مگر اینکه نیرو‌های نظامی جولانی خود از میدان نبرد عقب نشینی کردند و به پایگاه‌های خود بازگشتند و تلفات زیادی متحمل شدند.

مرحله دوم خان یونس بوده است، جایی که رژیم مدعی است حماس و جهاد اسلامی فلسطین به آنجا گریخته اند. این در حالی است که مقاومت فلسطین همچنان در شمال غزه می‌جنگد. باز هم رژیم در خان یونس متحمل خسارات سنگینی شده است و اکنون در مورد مرحله سوم صحبت می‌کند. از منظر منطقی، هدف سومی برای عملیات ارتش اسرائیل در غزه به جز رفح وجود ندارد، یعنی در مرحله سوم، نبرد تا مرز مصر گسترش خواهد یافت. مشکلی که رژیم با آن مواجه است این است که نتوانسته است عزم مقاومت فلسطین را بشکند.

کاری که این رژیم انجام می‌دهد یک کارزار مرگ و ویرانی علیه غیرنظامیان است. این کشور در تلاشی برای جلب رضایت جمعیت ساکنان خود، بیشتر منطقه محصور را به ویرانه تبدیل می‌کند. اما این قیمتی است که تحلیلگران معتقدند برای رژیم سنگین خواهد بود. تلفات نظامی به حدی افزایش خواهد یافت که ارتش رژیم از خستگی شدید و عدم اراده برای ادامه جنگ رنج خواهد برد. حماس می‌گوید از زمان آغاز حملات زمینی، بیش از ۷۵۰ خودروی نظامی اسرائیل را منهدم کرده است. تانک‌ها هر روز منفجر می‌شوند. با این حال، ارتش اسرائیل همچنان مدعی است که کنترل بخش‌هایی از مناطق شهری نوار غزه را در اختیار دارد. از منظر نظامی، کنترل یک منطقه به معنای ابتدا پاکسازی و سپس تسلط کامل بر آن منطقه است و تنها پس از دستیابی به آن، پیشروی به منطقه بعدی است. اما در عین حال ارتش اسرائیل باید یگان نظامی دوم را مستقر و منطقه اول را تحت کنترل خود نگه دارد تا نتواند مجدداً توسط رزمندگان مقاومت فلسطین به تصرف خود درآید. ارتش اسرائیل تاکنون نتوانسته است این استراتژی نظامی ساده را در جنگ شهری در یک نقطه از نوار غزه ایجاد کند. این یکی دیگر از نشانه‌های اصلی ضعف و خستگی ارتش اسرائیل است. هرچه بیشتر به حملات زمینی در غزه ادامه دهد، این خستگی بر ارتش اسرائیل سنگینی خواهد کرد.

در حال حاضر بیشتر مقامات اسرائیلی معتقدند که جنگ غزه با توجه به تعداد نظامیان اسرائیلی که کشته شده اند، بهای سنگینی را به همراه داشته است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که تاکنون حدود ۱۶۰ نظامی در غزه کشته شده اند. روزانه اسامی ۳، ۵، ۱۰ یا ۱۵ نظامی کشته شده را به صورت رسمی اعلام می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد تعداد حدود ۱۶۰ نظامی باید خیلی بیشتر از آماری باشد که روزانه خود مقامات اسرائیلی آن را عنوان می‌کنند.

کارشناسان بر این باورند که جنگ زمانی پایان خواهد یافت که خستگی ارتش اسرائیل شروع به تلفات جدی کند. حماس و جهاد اسلامی فلسطین همچنان در حال شلیک موشک هستند. آن‌ها هنوز از نظر نظامی دست نخورده هستند. به گفته تحلیلگران روحیه آن‌ها افزایش یافته است؛ و در فاز دو، خان یونس، جایی است که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند جنگ‌های وحشیانه‌تری رخ خواهد داد. بسیار بیشتر از شمال غزه و این شاید برای ارتش اسرائیل خیلی سنگین‌تر از آنچه این روز‌ها شاهد آن است تمام شود.

گرک سیمون، استراتژیست و تحلیلگر سوئدی و استاد دانشگاه اوپسالاست. وی در مورد تحولات سوریه و روسیه و روابط این دو کشور در موضوعات استراتژیک جهان مطالعات عمیقی انجام داده است. وی در سوئد به عنوان یک طرفدار پوتین و سیاست‌های روسیه شناخته می‌شود و سال‌ها برای رصد تحولات در سوریه زندگی کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + چهار =