صلح امام حسن (ع) راهبردی بود

امام جمعه فرمهین گفت: صلح امام حسن مجتبی (ع) بر اساس نگاه راهبردی بود، آنچه امام حسن مجتبی (ع) را شکست داد، عدم تحلیل سیاسی مردم بود.

حجت‌الاسلام محمد سوری در گفتگو با «فراهان خبر»؛ با اشاره به زیارت جامعه کبیره گفت: رای و نظرات معصومین سه ویژگی دارد، نظرات معصومین عالمانه، حکیمانه و حاضمانه است، عالمانه یعنی مبتنی بر اطلاع و آگاهی و اشراف کامل بر پدیده‌ها و مسائل است، حلیمانه یعنی بدون هیجانات و انفعال از عوامل منحرف‌کننده درونی و بیرونی است و یعنی دوراندیشی آینده‌نگری و عاقبت دینی است.

سوری با بیان اینکه صلح امام حسن مجتبی (ع) بر اساس نگاه راهبردی بود، افزود: آنچه امام حسن مجتبی (ع) را شکست داد، عدم تحلیل سیاسی مردم بود، مردم نگاه راهبردی و تحلیلی نداشتند و سطحی‌نگر بودند.

امام جمعه فرمهین اظهار کرد: امام حسن (ع) اگر صلح کردند اما مبارزه را قطع نکردند بلکه نحوه مبارزه را تغییر دادند و به تعبیر خود حضرت، پنجه به پنجه معاویه شدند.

وی گفت: وقتی که امام حسن (ع) با معاویه صلح کرد، عده‌ای حضرت را سرزنش کردند، حضرت در پاسخ فرمود؛ «وای بر شما …به خدا سوگند نمی‌دانید من چه کردم، آنچه کردم برای شیعیانم بهتر از همه چیزهایی‌ است که خورشید بر آن طلوع می‌کند».

سوری اظهار کرد: حضرت در پاسخ به منتقدان به جریان سوراخ کردن کشتی حضرت خضر (ع) و حضرت موسی (ع) و دوراندیشی آن‌‌ها اشاره کرد و فرمود؛ «باید آن اهداف را که دارید، دنبال شود و نباید سطحی‌نگر باشیم و باید حکمت را بیندیشید و صلاح دین انجام شود».

امام جمعه فرمهین با اشاره به جریان صلح حدیبیه گفت: بعد از صلح حدیبیه، عده‌ای بر پیغمبر (ص) بر ایشان تاختند و اعتراض کردند که یا رسول‌الله چرا این کار را کردید و شجاعت ما زیر سوال می‌رود و این چه شکستی بود، برای ما رقم زدید؛ پیامبر (ص) فرمودند؛ «این یک فتح بزرگی است و چرا اشتباه فکر می‌کنید». پیغمبر (ص) اسلام  را نجات داد و امام حسن مجتبی (ع) هم همین کار را کرد.

امام جمعه فرمهین گفت: امام حسن مجتبی (ع) با صلح و تاکتیکی که به کار بردند، باعث جان شیعیان و استمرار دین و مقدمه‌ای برای قیام سیدالشهدا (ع) شدند.

وی گفت: بعد از رحلت رسول خدا (ص) تا شهادت امام حسن عسکری (ع) که قریب ۲۵۰ سال است، در طول این ۲۵۰ سال حضرت معصومین (ع) دنبال این بودند که حکومت دینی رو تشکیل دهند، هر کدام از معصومین یک وظیفه‌ای را به‌عنوان کوتاه مدت، بلند مدت، میان مدت یک راهی رو دنبال کردند.

انتهای خبر/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 6 =